2030; 6,6 miljoen passagiers over spoor tussen Nederland en Duitsland

Het treinverkeer tussen Nederland en Duitsland neemt een enorme vlucht. Het kabinet-Merkel verwacht in 2030 6,6 miljoen grensovergangen per trein.

Explosieve groei

Dat betekent een explosieve groei van 50 procent ten opzichte van 2010, toen 4,4 miljoen mensen over het spoor tussen beide landen reisden. Alle reden om de meest noordelijke grensoverschrijdende spoorverbinding, bij Bad Nieuweschans, snel weer intact te krijgen. Sinds in december 2015 een vrachtschip de Friesenbrücke bij Weener ramde, hapert het treinverkeer. Nederlandse en Duitse overheden zijn intensief bezig de verbinding te herstellen. Het duurt tot eind 2024 voordat een nieuwe spoorbrug, kosten 66 miljoen euro, is gerealiseerd.

Verwaarloost

De politieke partij Die Grünen laat aan de Neue Osnabrücker Zeitung weten geïrriteerd te zijn dat vanuit Berlijn alleen aandacht is voor de verbinding tussen Rotterdam en het Ruhrgebied. ,,Berlijn verwaarloost de verbinding tussen Nederland en Nedersaksen”, zegt parlementslid Filiz Polat. ,,Deze verbinding heeft veel potentie en daarom moet ook hier vol de aandacht op zijn.”

Wunderline

Ondertussen wordt achter de schermen verder gewerkt om de Wunderline, de snelle verbinding tussen Groningen en Bremen, te realiseren. Het moet mogelijk zijn om binnen twee uur tussen de twee steden te reizen. De nieuwe Friesenbrücke speelt daarin een cruciale rol, want de trein moet twee keer per uur over deze brug. Het past ook in de filosofie van Europa om meer mensen in de trein te krijgen en minder in het vliegtuig.

Populairder

Niet alleen het personenverkeer stijgt fors, ook het goederenvervoer wordt populairder. Op basis van onderzoek rekent Berlijn erop dat in 2030 circa 30,2 miljoen ton goederen over het spoor worden vervoerd. Dat is ten opzichte van 2010 een stijging van 22 procent.

De onderzoeksfase naar de haalbaarheid van de Wunderline is bijna afgerond. In 2015 is daarvoor 8,3 miljoen euro gekregen van Brussel. Binnenkort volgt een aanvraag voor 10 miljoen euro om met de eerste bouwfase te beginnen.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.