700 miljoen euro en 80 kilometer per uur: 4 vragen over de zuidelijke ringweg

De zuidelijke ringweg rond Groningen gaat fors op de schop. De wegen worden breder en het Julianaplein ongelijkvloers. Lees hieronder alles over de ombouw van de zuidelijke ring.

Waar hebben we een nieuwe weg voor nodig?

De nieuwe weg vergroot de bereikbaarheid van Groningen. De stad (ruim 200.000 inwoners) groeit en trekt steeds meer bezoekers. Op de ringweg ontstaan nu al geregeld opstoppingen- zeker na ongelukken en auto’s met pech. Staat de ring vast, dan gebeurt dat ook met wegen in de stad. De ombouw vergroot de capaciteit van de weg zodat het verkeer ook in 2030 en volgens de projectorganisatie zelfs in 2040 kan doorstromen.

Wat​ ​merken we van de werkzaamheden?

​Sinds september 2015 hebben vooral fietsers en wandelaars en bewoners van wijken langs de ringweg op wisselende plekken last van de voorbereidende werkzaamheden. Sommige routes zijn langdurig afgesloten voor de aanleg van nieuwe buizen, kabels en leidingen voor riool, stroom, water en communicatie.

In 2017 begint de voorbereiding op het grote werk met de aanleg van de Helperzoomtunnel (die vervangt de aansluitingen Oosterpoort en Hereweg), de aansluiting van de A28 op de Vondellaan, een tijdelijk Julianaplein (iets ten zuiden van het huidige plein), een noodweg van de westelijke ringweg naar het Julianaplein (via Corpus den Hoorn) en een tijdelijke weg ten noorden van de ring tussen Julianaplein en Europaplein. Het is de bedoeling dat de bouwers vanaf 2018 drie jaar onafgebroken werken aan het ongelijkvloers maken van het Vrijheidsplein, het Julianaplein, de nieuwe Julianabrug en het verdiepte deel van de weg. In die periode blijven op de zuidelijke ringweg twee keer twee rijstroken beschikbaar voor het verkeer.

De nieuwe weg wordt in 2021 vrijwel in één keer in zijn geheel in gebruik genomen. Daarna volgt de aanleg van het Zuiderplantsoen boven de weg. Afsluiting van de ringweg is vrijwel niet nodig. Er zijn wel wegversmallingen en minder rijstroken. Desondanks worden, zeker bij incidenten (pech, ongelukken) flinke files verwacht. Groningen Bereikbaar​ probeert met bedrijfsleven en overheden de vertraging ​te beperken tot gemiddeld maximaal tien minuten​.

En hoe ziet het er uit wanneer het klaar is?

De weg wordt verbreed, Vrijheidsplein en Julianaplein worden ongelijkvloers, bedrijventerreinen Eemspoort en Driebond krijgen een extra af/oprit, de verbinding van Drachten naar het centrum keert terug en de snelheid gaat omhoog van 70 naar 80 km/uur.

Tussen Julianaplein en Europaplein wordt de weg verdiept zodat die daar geen obstakel meer vormt. Verbreding, nieuw asfalt en her en der extra rijstroken zijn straks te vinden tussen Hoogkerk en knooppunt Westerbroek. Een viaduct in de westelijke ringweg over de Leonard Springerlaan en verkeersmaatregelen in de stad (A28/Van Ketwich Verschuurlaan, Vondellaan, Griffeweg, Helperzoomtunnel) horen er ook bij.

De huidige tunneltjes onder het Julianaplein (Assen - binnenstad) verdwijnen. Verkeer uit Hoogezand, Assen en Drachten kan straks via de Brailleweg/Vondellaan de binnenstad in en uit. Door het verdwijnen van de aansluitingen op de Oosterpoort en de Hereweg is een autotunnel onder het spoor nodig tussen Helpman en Europapark. De aanleg daarvan, in februari, is het startsein van de ombouw. Die kost 700 miljoen euro en is het grootste infraproject ooit in Noord-Nederland.

Daar kan toch niemand tegen zijn?

Tegen de plannen is met name geprotesteerd door bewoners van de zuidelijke stadswijken. Daar wordt het in sommige straten veel drukker door het verdwijnen van bestaande op- en afritten. De verkeersveiligheid en externe veiligheid (gevolgen brand en explosie) op de ringweg zelf waren ook in geding, onder meer bij transportorganisaties. Zij zetten vraagtekens bij de smalle rijstroken, in combinatie met hellingen, bochten en weefvakken in het verdiepte deel van de weg.

Volgens de projectorganisatie zijn de rijstroken bewust versmald om te voorkomen dat weggebruikers te hard gaan rijden. Ook protesteerden natuurbeschermers tegen het kappen van honderden bomen waar beschermde vleermuizen de dupe van zouden worden. De Raad van State wees aanvankelijk een deel van de bezwaren toe. Na aanpassingen aan de veiligheidsmaatregelen werd het plan alsnog goedgekeurd.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven