Astma-DNA ontstaat in kinderjaren

Het DNA van kinderen met astma blijkt in hun jonge jaren te zijn veranderd, is aangetoond in een grote internationale studie onder leiding van kinderlongarts Gerard Koppelman van het UMCG.

Bij hun geboorte hadden vijfduizend onderzochte kinderen met astma nog geen veranderingen in hun DNA, terwijl die ‘erfelijke’ eigenschappen op hun vierde jaar wel veranderd waren. Koppelman en de andere onderzoekers vonden veertien plekken op het DNA in hun bloedcellen die bij de kinderen waren veranderd.

Afweerreactie veroorzaakt DNA-verandering

Het DNA van de kinderen verandert waarschijnlijk door een afweerreactie van het lichaam. Witte bloedcellen gaan infecties door virussen te lijf maar zijn ook betrokken bij allergische ontstekingen. Daardoor ontstaan zogeheten epigenetische veranderingen in het DNA. Door de chemische verandering kunnen bepaalde genen, en daarmee ook hun werking, aan- en uitgezet worden.

Epigenetica

Koppelman publiceert er zaterdag over in het wetenschappelijke toptijdschrift Lancet Respiratory Medicine. In de afgelopen jaren leidde hij de tot nu toe grootste internationale epigenetische studie op het gebied van astma. Epigenetica gaat niet zozeer over verschillen tussen mensen in de DNA-code, maar om een chemische verandering van het DNA. Via dit onderzoek wilde hij de epigenetische oorzaken van astma nader bepalen.

Aan de studie deden kinderen uit acht verschillende Europese landen mee.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.