Belastingkantoor neemt de telefoon nog steeds niet op

De slechte telefonische bereikbaarheid van het nieuwe Noordelijk Belastingkantoor wekt grote ergernis bij burgers. Dat is niet voor het eerst.

Wie per telefoon contact opneemt met het Belastingkantoor, hoort zonder verdere aankondiging een bandje met Sunshine van Kevin MacLeod. Wachttijden van een halfuur -met al die tijd dezelfde muziek- zijn geen uitzondering, meldt een lezer. Hij had twee dagen achter elkaar dezelfde ervaring. Langste wachttijd: 46 minuten. ,,En veel mensen bellen vast twee keer omdat je niet hoort wie je hebt gebeld.’’

Eerder klaagden gemeenteraadsleden. In maart beloofde het Noordelijk Belastingkantoor beterschap. Naar aanleiding daarvan namen het Groninger raadslid Inge Jongman (ChristenUnie) en de fractie van GroenLinks vorige week nog de proef op de som. Ze ervoeren weinig verbetering. Jongman: ,,Het gaat niet goed, het moet beter.’’

Burgemeester Peter den Oudsten kaartte de kwestie eerder aan bij verantwoordelijk wethouder Ton Schroor (D66), tevens voorzitter van het Noordelijk Belastingkantoor. ,,Sindsdien zijn maatregelen getroffen om de bereikbaarheid te verbeteren. Uit uw signalen merk ik nu dat dat onvoldoende is gebeurd. We gaan er serieus mee aan de slag’’, aldus Den Oudsten vorige week in een raadscommissie.

Wie zitten er achter het Noordelijk Belastingkantoor?

Het Noordelijk Belastingkantoor, dat sinds januari bestaat, is een samenwerking van de gemeente Groningen (42 procent eigenaar) en de waterschappen Noorderzijlvest (13 procent) , Hunze en Aa’s (17 procent) en Fryslân (28 procent). Deze werkten eerder samen binnen Hefpunt. In verhouding (Groningen: 5,5 miljoen) steken ze er 12,5 miljoen euro in, volgens de begroting 2019. Dat is inclusief een tegenvaller van 500.000 euro wegens vooral ict-oplossingen (280.000 euro).

Het kantoor werkt ook voor de gemeenten Appingedam, Delfzijl, Loppersum en Ten Boer. Het wil de grootste noordelijke ‘aanslagen- en heffingenfabriek’ worden, het liefst voor alle instanties. ,,Samenwerken is efficiënter en levert een flinke kostenbesparing op’’, aldus de website van de ‘platte, flexibele’ organisatie van 120 fte’s. Het kantoor zit aan de Trompsingel in Groningen.

Nieuw computersysteem, achterstanden

Het kantoor gebruikt een nieuw computersysteem en liep in februari een achterstand op bij de verwerking van kwijtscheldingen in Groningen. In mei en juni ontstonden problemen in Friesland.

Volgens een woordvoerder komt de trage afhandeling van telefoontjes deze week door een telefoonstoring (maandag) en grote drukte omdat in het weekeinde aanmaningen en herinneringen zijn verstuurd. ,,We hebben het aantal telefoonlijnen maandag verdubbeld, dinsdag nog een keer en zitten nu met ruim twintig man aan de telefoon, meer kan niet.’’ Als er alleen muziek te horen is, komt dat door de drukte.

De voorganger van het Noordelijk Belastingkantoor, Hefpunt, kwam in 2015 in het nieuws vanwege de gouden handdruk (900.000 euro) die oud-directeur Alfred Huitema meekreeg bij zijn ontslag. Het was hem niet gelukt gemeenten over te halen zich bij Hefpunt aan te sluiten. Een onderzoeksbureau trof diverse verbeterpunten aan.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.