Busvervoer in Drenthe en Groningen blijft tot 2030 in handen van Qbuzz

De circa 1100 buschauffeurs van Qbuzz in Groningen en Drenthe hoeven niet naar de kleermaker voor een nieuw uniform: het busvervoer blijft tot 2030 in handen van het bedrijf.

Qbuzz zou al rijden tot eind 2019 en daar komen nu tien jaar bij door het winnen van de Gronings-Drentse aanbesteding. De concessie, ter waarde van ruim 1 miljard euro, is een van de grootste en voor Qbuzz bijna de helft van de omzet (250 miljoen per jaar), zegt directeur Gerrit Spijksma. Het bedrijf rijdt ook in Utrecht en de regio Dordrecht.

Het bedrijf werd vorig jaar overgenomen door de Italiaanse FS groep (oa Trenitalia). NS verkocht zijn aandelen na aanbestedingsfraude in Limburg. De Italianen hebben volgens Spijksma meer plannen in ons land.

‘Invoering elektrisch rijden kost veel tijd’

Dat Qbuzz al tien jaar in Groningen en Drenthe rijdt, was volgens hem eerder een valkuil dan een pluspunt. ,,Je denkt dan al gauw: het zal wel goed komen. Terwijl prestaties in het verleden niet meetellen. Een Europese aanbesteding is nooit een gelopen koers.’’

Hij sluit niet uit dat er nog een rechtszaak komt over de procedure. In 2009 gebeurde dat ook en hield Qbuzz als nieuwkomer maar een halfjaar voorbereidingstijd over. Een paar jaar geleden werd de tussentijdse contractverlenging nog aangevochten. Deze keer lijkt het bedrijf meer tijd te krijgen en heeft het veel ervaring. Spijksma: ,,Dat lijkt luxe, maar elektrische bussen en oplaadsystemen zijn ingewikkelder dan dieselbussen.’’

Spijksma vierde de eerste contractverlenging van het bedrijf gisteravond in het Drentse provinciehuis met de jonge leden van zijn tenderteam. Dat gaf concurrenten Arriva en Connexxion, ook eigendom van buitenlandse spoorbedrijven, het nakijken.

Qbuzz blijft de busvervoerder in Drenthe en Groningen
Lees verder

‘Qbuzz wint met een negen van twee achten’

Volgens voorzitter van het OV-bureau Fleur Gräper (D66-gedeputeerde in Groningen) is overwinning extra mooi omdat de verliezers ook een hoogstaand bod deden. ,,Qbuzz won met een 9, de andere scoorden een 8.’’ Ze wil niet aangeven waar het verschil precies in zit maar verwacht dat reizigers én andere bewoners er flink op vooruit gaan.

Qbuzz belooft 90 procent CO2 reductie door meer elektrisch te rijden dan alleen met stadsbussen in Groningen, Assen en Emmen, zoals het OV-bureau voorschreef. Ook een deel van de streeklijnen zal meteen bij de aftrap van het nieuwe contract elektrisch rijden. ,,We krijgen ook 22 waterstofbussen, een uniek aantal,’’ zegt D66-wethouder Paul de Rook van Groningen. ,,Mooi, want stil en schoon busvervoer is erg belangrijk voor de leefbaarheid.’’

Gele streekbussen, uitbreiding Qliner netwerk

Volgens de Drentse VVD-gedeputeerde Henk Brink, ook lid van het dagelijks bestuur van het OV-bureau, is het bod van Qbuzz ook financieel aantrekkelijk. ,,Er hoeft niet op buslijnen te worden bezuinigd.’’ De standaard streekbussen krijgen een gele huisstijl. Het Qliner-netwerk van Groningen naar Assen, Drachten, Emmen en Stadskanaal wordt uitgebreid met een nieuwe lijn (Assen- Gieten-Veendam), snellere bussen en meer dubbeldekkers. De twee buslijnen van Q-link Groen rijden sinds dit jaar al elektrisch.

Het OV-bureau blijft verantwoordelijk voor de exploitatie en wil het busvervoer met Qbuzz tussentijds blijven verbeteren, zoals in de afgelopen jaren.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.