Druk op ProRail neemt toe in zaak brug Noord-Willemskanaal

ProRail krijgt steeds meer kritiek op de plannen voor de spoorbrug over het Noord-Willemskanaal in Groningen. Die kan straks slechts twee minuten open.

Scheepvaart onmogelijk

Na het Watersportverbond en beroepsvereniging BLN Schuttevaer verzetten nu ook het Woonschepencomité Groningen en de provincie Drenthe zich tegen de plannen.

Ze zijn bang dat de scheepvaart onmogelijk wordt gemaakt, terwijl er de laatste jaren op andere plekken juist grote investeringen zijn gedaan voor de recreatievaart.

Het Woonschepencomité is bang dat vrachtschepen, plezierboten en woonboten in de toekomst alleen ’s nachts door de brug kunnen. Volgens het comité is dat zeer ongewenst, onveilig en duur omdat er dan uitgebreide wachtplaatsvoorzieningen moeten komen.

Meer treinen naar Leeuwarden

De brug kan nu nog twee keer acht minuten per uur open. ProRail wil dat terugbrengen tot twee keer twee minuten, om elk kwartier een trein naar Leeuwarden te laten rijden. Er rijden nu drie per uur.

Daarvoor steekt ProRail de komende jaren 171 miljoen euro in de spoorlijn. Het is onduidelijk of de brug in het ontwerp-tracébesluit is opgenomen. Een woordvoerder van ProRail kon deze week niet uitleggen waarom de scheepvaart niet (eerder) bij de plannen is betrokken. De gemeente Groningen onthoudt zich van commentaar omdat ze niet in de stuurgroep ESGN (Extra Snelheid Groningen Leeuwarden) zit. Die maakt de plannen. De provincie behartigt in dat overleg de belangen van de stad.

Niet genoeg tijd

Schippers hebben aan twee minuten niet genoeg omdat er drie bruggen naast elkaar liggen (ook een fietsbrug en een busbrug). Het licht gaat pas op groen als ze alle drie omhoog staan en schepen moeten dan een lange afstand overbruggen. Bovendien zit er een knik in het kanaal, waardoor de snelheid laag is.

De derde brug, in de nieuwe busroute van het station naar Hoogkerk, is vorig jaar in gebruik genomen. De tafelbrug is gebouwd door KWS Infra/Hegeman Beton en Industriebouw. Die zou de busbaan en de brug voor 7 miljoen euro bouwen.

De kosten liepen met tenminste 1,3 miljoen euro op, vooral door bodemsanering van het Nelfterrein. Gemeente en bouwer zijn nog in gesprek over nog eens een half miljoen meerkosten. Bovendien zit de gemeente met extra onderhoud omdat er een mechanische in plaats van een hydraulische brug is gebouwd.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven