Extra fietsenrekken en vijf andere dingen die veranderen op het Hoofdstation

Het Groningse Hoofdstation krijgt een ‘make-over’. Het busstation verhuist naar de achterkant en daar komt ook een nieuwe ingang. Dit gaat er allemaal veranderen op het station:

De achterkant

De zuidzijde van het station wordt veel belangrijker dan hij nu is. Het busstation verhuist naar de achterkant van het station en er komt een nieuwe achteringang. Dit betekent ook dat er fors gesloopt moet worden. Onder meer het oude pand van PostNL gaat in 2018 tegen de vlakte. Ook de grote blauwe buis waardoor reizigers nu nog het station binnenkomen verdwijnt.

Rangeerterrein verhuist

De vijftien spoorrails aan de achterkant van het station worden nu nog gebruikt als rangeerterrein. De treinen kunnen door een ‘wasstraat’ rijden en monteurs kunnen er aan sleutelen. Dit rangeerterrein verhuist naar ‘De Vork’: een terrein tussen Groningen en Haren waar het spoor opsplitst in de richtingen Assen en Hoogezand.

Ondergronds

Reizigers lopen binnenkort onder de sporen door, net als bij het station in Zwolle. De tunnel gaat bij de achteringang de grond in en  komt ter hoogte van de plek waar nú de kiosk staat, weer naar boven. Naast de voetgangerstunnel komt ook er ook een fietstunnel. Ook deze tunnel begint aan de achterkant maar hij komt weer boven in de fietsenstalling aan de voorkant van het station. Onderdeel van dit ondergrondse fietspad is een overdekte fietsenstalling. Als het aan het college van B&W ligt, komen hier ten minste vijfduizend extra fietsenrekken.

Zonder overstappen van Hoogezand naar het Noorderstation

Die tunnels komen er omdat de NS, de provincie en de gemeente Groningen de spoorlijnen willen doortrekken. Deze worden nu nog onderbroken door het stationsplein. Wanneer de sporen worden doorgetrokken kan de trein uit bijvoorbeeld Hoogezand, doorrijden in de richting van het Noorderstation en verder de provincie in. Dit is efficiënter omdat een trein op deze manier gemakkelijk voor meerdere trajecten kan worden gebruikt.

De nieuwe taxistandplaats

De taxistandplaats en de ‘kiss & ride’ verhuizen van de voorzijde van het station naar de plekken waar nu spoor 1A en spoor 2A zijn. Vanaf spoor 1A vertrekken nu geen treinen meer, vanaf 2A vertrekken de treinen naar Roodeschool.

NB kappen blijven

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven