Groninger vlaggenschip Voorwaarts Voorwaarts strijkt de zeilen

Het Groninger vlaggenschip Voorwaarts Voorwaarts, een tweemastkoftjalk uit 1899 lijdt schipbreuk. De stichting tot behoud van het schip stopt ermee.

,,Met pijn in het hart zijn we tot dit besluit gekomen”, zegt voorzitter Otto Torenbosch van de stichting tot Behoud van de Voorwaarts Voorwaarts. Om het schip in de vaart te houden is veel geld nodig. Geld dat de stichting niet heeft en ook niet gaat verdienen.

Voor een noodzakelijke reparatie van een lekkend luikendek en van een lekkage in de toiletgroep is 100.000 euro nodig. Met het besluit om te stoppen met de exploitatie, wil de stichting een faillissement voorkomen. Later dit jaar wordt besloten of het schip verkocht wordt. Een woordvoerder van de provincie Groningen noemt het besluit ‘bijzonder spijtig’.

Voor herstel zou het schip zo’n zeven tot acht weken uit de vaart moeten. ,,Dan missen we Sail Den Helder en dus een hoop inkomsten”, stelt Torenbosch. Deelname aan zo’n evenement levert het schip normaal gesproken een vijfde deel van de jaarexploitatie op. Vanwege de problemen in de toiletgroep, verspreidt zich tijdens het varen een onaangename lucht door het ruim. ,,Bruiloften kunnen we daarom niet meer aannemen.”

Los van het noodzakelijk onderhoud is de Voorwaarts Voorwaarts ook toe aan een grote opknapper. ,,Willen we het schip in de vaart houden en voorzien van alle snufjes om het de komende jaren up to date te houden, hebben we misschien wel een half miljoen tot een miljoen euro nodig. We weten nu al dat we dat nooit gaan verdienen”, stelt Torenbosch vast.

,,Stel dat we die operatie gaan uitvoeren, de exploitatie wordt er niet beter van.” In financieel opzicht is het perspectief voor het schip er de afgelopen jaren niet beter op geworden. ,,In het verleden hadden we met de provincie, de gemeente Groningen, de Groninger Seaports en de Kamer van Koophandel onze belangrijkste financiers. Nu zijn er 15 tot 16 partijen bij betrokken maar de bijdrage ligt nog steeds op hetzelfde niveau als toen.”

Het aantal boekingen van de Voorwaarts Voorwaarts loopt al lange tijd terug. ,,We hebben het economisch tij tegen. Kijk hoeveel scheepswerven, rederijen en toeleverende bedrijven zijn verdwenen. Dat waren onze klanten. Ook de gemeente Groningen en de provincie hebben aangegeven het schip niet vaker te willen gebruiken.” Ook voor andere gelegenheden wordt steeds minder vaak een beroep op het schip gedaan.

De in maart 2013 overleden Addie Boerma nam begin jaren ‘80 het initiatief om de tjalk van de ondergang te redden. Hij kreeg overheden en bedrijfsleven zo ver te krijgen de knip te trekken voor de restauratie. Het schip kwam in 1987 in de vaart.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven