Groninger wijk Selwerd krijgt eigen wijktaxi

Twee kleine elektrische taxi’s rijden vanaf 14 september rond in Selwerd. Ze zijn bedoeld om de mobiliteit van ouderen in de buurt te vergroten.

Wie op leeftijd is en niet meer zo mobiel, maar wel graag een uitstapje wil maken of een boodschap doen, kan straks voor een euro per ritje een elektrische taxi bestellen. Mits diegene in de wijk woont. ,,We zetten de taxi’s in voor buurtbewoners die gebaat zijn bij kleine ritjes in en rond de wijk. Denk aan het stukje van het bejaardenhuis naar winkelcentrum Paddepoel’’, zegt Haaije Koenders.

‘Het zijn ritjes die voor gewone taxibedrijven onrendabel zijn’

Koenders is relatiebeheerder van wijkbedrijf Selwerd, een ontmoetings- en werkplek voor wijkbewoners. Het wijkbedrijf heeft samen met de gemeente Groningen en zorginstantie ZINN het initiatief genomen voor de wijktaxi’s.

Sociale functie

Behalve ouderen stimuleren om wat vaker de deur uit te gaan, hoopt Koenders dat deze nieuwe vorm van laagdrempelig ouderenvervoer ook een sociale functie vervult. ,,Ouderen blijven steeds langer thuiswonen. Voor hen is het belangrijk dat ze mobiel blijven en contacten onderhouden. Dat kan bijvoorbeeld door een praatje te maken met de chauffeurs. Zij krijgen zo gelijk een signalerende functie.’’

Omdat de buurttaxi’s specifiek bedoeld zijn voor korte ritjes van enkele honderden meters tot pak ’m beet een kilometer, zitten de taxi’s het reguliere taxivervoer niet in de weg. ,,Het zijn ritjes die voor gewone taxibedrijven onrendabel zijn’’, benadrukt Ype van Woersem die meehielp de pilot op poten te zetten.

Vrijwilligers

Als mensen verder weg willen, zijn ze aangewezen op gewone taxi’s of het openbaar vervoer. Vrijwilligers uit de wijk en mensen met een participatiebaan gaan de taxi’s besturen. ,,We zijn nog op zoek naar extra chauffeurs’’, zegt Van Woersem.

Naast de senioren in Selwerd hebben ook de gemeente en ZINN voordeel bij de buurttaxi. Zo gaat ZINN de auto’s gebruiken voor hun thuiszorgroutes. De gemeente bespaart dankzij het plan kosten voor het Wmo-vervoer, het speciale vervoer voor mensen met een beperking.

De buurtaxi’s mogen niet harder rijden dan 45 kilometer per uur en hebben plek voor maximaal twee personen. Ook hebben ze een kleine kofferbak waar een rollator of een inklapbare rolstoel in past. Als het experiment slaagt, komt er op den duur een derde taxi bij.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven