ICT-problemen bij TCMG zitten afhandeling aardbevingsschade dwars

Gebrekkige software zorgt voor extra vertraging bij de afhandeling van aardbevingsschade door de Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen (TCMG). De organisatie kampt met allerlei hobbels sinds de start in maart.

Toen nam de commissie de schadeafhandeling over van de NAM, inclusief 13.000 oude meldingen van het Centrum Veilig Wonen dat tot dan toe met de afhandeling was belast.

Met het aantal nieuwe meldingen dat daar tot nu toe bij is gekomen, heeft de TCMG nu zo’n 16.000 schades af te handelen. De commissie moet beslissen of mensen die een melding doen recht hebben op een schadevergoeding.

16.000 schades, 93 besluiten

Dat moet snel, maar dat lukt nog niet. Hoofdoorzaak is een gebrek aan schade-experts. Maar daarnaast spelen ook ICT-problemen een rol. Woordvoerder Jouke Schaafsma van TCMG: „Op basis van die 16.000 meldingen hebben we nu 1200 schadeopnames gedaan. En we komen nog niet verder dan 93 besluiten. Dat is niet wat we willen.”

Tempo schadeafhandeling omhoog? Toch oude-NAM experts nodig
Lees verder

Na een melding komt een onafhankelijke expert langs om de schade op te nemen. Die heeft een tablet bij zich waarop hij aantekeningen maakt en foto’s opslaat. Die moeten verwerkt worden tot een adviesrapport. Dat gaat vervolgens eerst naar een tweede onafhankelijke deskundige en daarna naar de schademelder. Uiteindelijk leidt dat tot een compleet dossier waarover de commissie besluit of de melder een schadebedrag krijgt.

Speciale software nodig

Dat klinkt eenvoudig, maar dat is het niet, betoogt Schaafsma. „Niet iedereen mag overal bij kunnen. Daarnaast moet het systeem ook heel goed beveiligd worden. Een deel van de software moet daardoor op maat gemaakt worden, en dat kost tijd.”

Niet alleen het invoeren van dossiers loopt verre van soepel, ook de digitale omgeving waar mensen hun eigen dossier kunnen inkijken werkt niet goed.

Stuwmeer wegwerken voor 1 november

Toch wil de TCM voor het eind van het jaar alle achterstallige schades weggewerkt hebben. „We willen toe naar vijfhonderd schadeafhandelingen per week. We streven ernaar alle oude schades voor 1 december te hebben afgehandeld, liefst voor 1 november.”

Wanneer de TCM op stoom komt, hoeven mensen minder lang te wachten op een beslissing. Nu moeten schademelders er nog rekening mee houden dat het tien tot vijftien maanden kan duren voordat ze horen of ze recht hebben op een vergoeding. Schaafsma: „Nieuwe schades willen we binnen afzienbare tijd afwikkelen zodat mensen niet een jaar of meer hoeven te wachten.”

Of het de TCM lukt om de achterstand volgens planning in te lopen, is echter nog maar de vraag. Schaafsma: „Dan moet echt alles meezitten.”

Lefier blij met extra experts voor schadeafhandeling
Lees verder
Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.