Kedeng kedeng op tijdelijke baileybrug verleden tijd

Omwonenden van de Koeriersterweg in Groningen zijn volgens de gemeente verlost van de zware kedeng-kedeng geluiden van de tijdelijke baileybrug.

Over het lawaai en trillingen bij de brug, in de busbaan tussen P+R Hoogkerk en het Hoofdstation, is veel geklaagd door omwonenden. Diverse maatregelen bleken de overlast in de praktijk niet of nauwelijks te verminderen, maar nu is er volgens Henk Jan de Noord van de gemeente een goede oplossing bedacht.

Lawaai en trillingen

,,Het kwaad bleek in een klein hoogteverschil op de rijbaan naar het Hoofdstation te zitten. Vlak voor het oprijden van de brug moesten bussen een heuveltje over. Vervolgens bleek de oprit van de brug ietsje lager te liggen dan de busbaan. Het ging misschien om 1 centimeter, maar omdat de bussen zwaar zijn was dat genoeg om lawaai en trillingen te veroorzaken.’’

Een stalen plaat, aan het wegdek gelast, voorkomt de knal voortaan. De ruimte tussen busbaan en brug is onder die plaat wat groter gemaakt. Zo kan de brug bij warm weer ongestoord uitzetten. Bussen mogen niet harder dan 30 kilometer per uur.

Met de ingebruikname van de baileybrug over de Paterswoldseweg en de Zaanbrug over het Noord-Willemskanaal werd de busbaan vorig jaar over het Nelfterrein doorgetrokken tot onder het Emmaviaduct. Voor dat stukje werd aannemer Hegeman Beton en Industriebouw in de arm genomen.

Knap werk

Die heeft volgens De Noord knap werk geleverd. Dat geldt wat hem betreft ook voor de Zaanbrug over het Noord-Willemskanaal. ,,Een prachtbrug’’, zegt de projectleider. Ook al bleef die deze week omhoog staan, met een flinke file bussen tot gevolg.

,,Kan gebeuren’’, zegt hij. ,,Maar dat lag niet aan de brug.’’ Ook de kinderziektes waarmee die na de ingebruikname in mei 2016 kampte, schrijft hij niet op het conto van leverancier Hegeman Beton en Industriebouw of de Belgische bruggenbouwer uit Gent.

De brug moest een tijdje handmatig worden bediend omdat de aansturing op afstand, vanuit de centrale post van de gemeentelijke brugwachters, niet goed werkte. Bovendien kwam de brug af en toe in onbalans. Dat kwam door de warmte en een schilder die te kwistig met verf omsprong bij een sensor in een van de hydraulische ‘tafelpoten’ die het brugdek omhoog duwen.

,,De tafelbrug ziet er uiteindelijk perfect uit en doet precies wat we van een brug vragen. De storing van deze week, in een glasvezelkabel, staat er helemaal los van.’’ De brug kwam vorig jaar ook in het nieuws omdat de gemeente liever een mechanische brug had gehad dan een hydraulische. Dat was bij de aanbesteding mis gegaan.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven