Kogel door de kerk: busstation naar nieuwe plek

Stad en provincie hebben hun plannen voor een nieuw busstation in Groningen rond. Het wordt verplaatst naar de zuidkant van het Hoofdstation. ,,Een langgekoesterde wens gaat in vervulling’’, zei wethouder Paul de Rook (D66) op 2 november bij de bekendmaking in het stadhuis.

Bussen krijgen net zo’n perron als de treinen. En net zo’n (veilige) aansluiting op de reizigerstunnel die straks alle perrons met elkaar en de toekomstige ingangen van het station (Noord en Zuid) verbindt.

Door de bouw van de tunnel wordt het historische hoofdgebouw naar verwachting weer het kloppend hart van het station en de hoofdentree van de stad voor zowel trein- als busreizigers.

,,Daardoor wordt het drukker met wandelaars op het Stadsbalkon. We denken na over een nieuwe inrichting van het voorplein en betrekken de ruimte van het huidige busstation nu bij de discussie over de herinrichting van het Stadsbalkon.’’

Bussen rijden straks via de busbaan vanuit P+R Hoogkerk (via het Stadspark en de Koeriersterweg) naar het busstation. Er komt een bustunnel onder het spoor naar de noordkant. De busroute gaat verder naar het oosten via het Hereplein en het Gedempte Zuiderdiep.

Door het verdwijnen van de bussen wordt de Stationsweg een stuk rustiger. Daardoor zou het overige verkeer beter kunnen doorstromen. Er zijn nog geen plannen om de weg onder het stationsplein door te leggen, zoals in Assen. Dan zou een aaneengesloten wandelgebied naar de binnenstad ontstaan.

De verhuizing van het busstation is voor veel reizigers een grote verbetering. Door het oversteken ontstaan geregeld onveilige situaties, haltes zijn klein en het is slecht toegankelijk voor mindervaliden.

Voor bussen uit Hoogkerk waren sinds 2014 al een paar haltes aan de zuidkant voorzien. Door de keuze het complete busstation te verhuizen, zal er ook voor bussen uit het zuiden (onder meer Assen, Emmen, Zuidlaren en P+R Haren) een aansluiting moeten komen.

Volgens De Rook is het de bedoeling dat de bussen vanaf het Emmaviaduct rechtstreeks naar het busstation rijden. Er is een onderzoek gaande naar de mogelijkheden om de route onder het viaduct op de HOV-as West aan te sluiten.

De verhuizing is mogelijk doordat het huidige treinstation in Groningen de komende jaren op de schop gaat. De vernieuwing is volgens de huidige plannen in 2021 klaar. De eerste voorbereidende werkzaamheden zijn dit jaar gestart.

Treinen uit Delfzijl, Eemshaven (nu nog Roodeschool) en Leeuwarden rijden straks naar station Europapark (en deels verder); treinen uit Winschoten en Veendam naar het Noorderstation en verder. Arriva krijgt drie sporen; NS vier. Er gaan ook meer treinen rijden.

Voor de start van de verbouwing legt ProRail tussen Essen en het bedrijventerrein Winschoterdiep volgend jaar eerst een nieuw emplacement voor Arriva en NS aan. Daarna kunnen de verschuivingen op het Hoofdstation beginnen. Arriva krijgt perrons en sporen aan de stadskant, NS aan de zuidzijde.

Station Europapark krijgt een extra perron en ProRail legt tussen Europapark en Hoofdstation een vierde spoor: twee voor Arriva en twee voor NS. Tijdens de ombouw komt er ook een fietstunnel met nieuwe fietsenstallingen onder het Hoofdstation.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven