Met liefdesbrieven van klas naar klas in Ter Apel

Jan Kruize heeft woensdag op de Regionale Scholengemeenschap (RSG) in Ter Apel een traditie voortgezet. Hij deelde in de klassen rode rozen uit, namens medeleerlingen.

Valentijnsdag gaat op de Regionale Scholengemeenschap (RSG) in Ter Apel nooit ongemerkt voorbij. Bodes met minnebrieven gaan dan van klas naar klas.

De 16-jarige Jan Kruize is op deze zonnige woensdag zo’n postillon d’amour. Hij zit in de Leerlingenraad, de spreekbuis en belangenbehartiger van de scholieren.

Gewone lessen krijgt Jan woensdag niet. ,,Ik ben ervan vrijgesteld vanwege onze rozenactie. Een traditie die de Leerlingenraad al jaren in stand houdt.’’

Warme boodschap

Die traditie houdt in dat de leerlingen in de dagen voor Valentijnsdag een rode roos bij de Leerlingenraad kunnen bestellen. Ze schrijven op voor welke leerling in welke klas ze is bedoeld en pennen op een briefje een warme boodschap voor de ontvanger neer, al dan niet met eigen naam ondertekend.

,,Die boodschappen zien en lezen we niet, wel de naam en de klas van de ontvanger’’, vertelt Jan. ,,Dit jaar moeten we 87 rozen rondbrengen, bijna net zo veel als vorig jaar. We krijgen ze van een bloemist en betalen hem anderhalf euro per bloem. Een bedrag dat de bestellers ons hebben gegeven.’’

Nadat die bloemist de rozen woensdagochtend heeft afgeleverd, begint Jan ze te verdelen. Martijn, Kaily en Anne Roos, andere leden van de Leerlingenraad, doen hetzelfde. Vanuit het vroegere gymlokaal, hun hoofdkwartier, brengen ze de rozen naar de klassen. Ze kloppen aan, stappen het lokaal binnen, overhandigen de roos aan de ontvanger en stappen de klas weer uit.

Maar twee rozen

Wat ze dan nog meekrijgen, is een stil gelach of gegiechel van andere leerlingen. ,,De reactie van de ontvanger zien of horen we niet, we moeten immers weer verder’’, vertelt Jan. ,,Het is ook aan de ontvangers om het briefje meteen te lezen of op een later ogenblik.’’

Wat opvalt, is dat in de eerste klassen maar twee rozen worden uitgedeeld. Bij de dertienjarigen is de behoefte om een minnebrief of een vriendschappelijk woord te versturen, kennelijk niet zo groot.

In de hogere klassen is die behoefte er wel. Eén meisje in zo’n hogere klas krijgt zelfs vijf rozen en moet, dat kan haast niet anders, een grote bewonderaar hebben. ,,Sowieso is het aantal meisjes dat een roos krijgt, vandaag iets groter dan het aantal meisjes’’, zegt Jan.

Rond het middaguur hebben Jan en de drie andere postillons d’ amour de rozen met brieven verdeeld en zit hun taak voor de dag er op. ,,Ik vond het prachtig om te doen’’, vertelt Jan. ,,En weet je, ik heb zelf ook een roos gekregen. Maar dat was geen liefdesverklaring, hij was grappig bedoeld. Dat kan natuurlijk ook.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.