Mobiliteitsgoeroe: ‘Vliegveld is voor regio essentieel’

Een luchthaven is essentieel voor de toekomst van stedenregio’s. Ook voor de regio Groningen- Assen, zegt mobiliteitsgoeroe Geert Kloppenburg.

Kloppenburg liet op inspiratiefestival Let’s Gro in Groningen zien hoe bevolking en werkgelegenheid zich wereldwijd concentreren in steden. Hoe de luchtvaart meegroeit en experts het eens zijn over een enorme verdere toename van de luchtvaart. ,,Vreemd? Nee. Kijk maar naar jongeren. Die gaan echt niet meer met de bus op vakantie naar Lloret de Mar.’’

Aantrekkelijk blijven

De stad van de toekomst heeft een vliegveld nodig om aantrekkelijk te blijven voor al die bewoners, bezoekers en bedrijven, zegt hij. ,,Het hoeft geen megalomane luchthaven te zijn, maar studenten moeten snel en gemakkelijk tussen Oxford en Groningen kunnen reizen. En naar Spanje, als ze willen. Gewoon vanaf Eelde. Bij hen om de hoek.’’

Dat oud-RUG-student Kloppenburg belang hecht aan goede vliegverbindingen, is opmerkelijk omdat hij bekend staat als ‘groene’ ondernemer. Hij was onder meer mede-oprichter van Fastned (snellaadpalen), bedacht het Low Car Diet om zakelijke autorijders in het openbaar vervoer te krijgen en was mobiliteitsspecialist bij duurzaamheidsorganisatie Urgenda.

En dan toch: vliegen. ,,Dat is nu niet duurzaam, nee. Klopt. Maar ook de luchtvaart wordt ongetwijfeld een stuk milieuvriendelijker. En innovatiever. Kijk naar dat geweldige drone-plan van Eelde om medicijnen naar de eilanden te brengen.’’

Slim ov-netwerk

Behalve over Eelde, sprak hij onder meer over de noodzaak van een slim ov-netwerk in de regio Groningen-Assen. Als voorbeeld noemde hij het Duitse Karlsruhe, waar uitstekende ov-verbindingen het autogebruik terugdringen. Groningen haalde er ooit het plan voor de regiotram vandaan.

De ‘doorbraak’ van het Hoofdstation (treinen kunnen straks van Winsum naar Hoogezand rijden), is volgens hem een goed begin. ,,Maar je moet ook gemakkelijk van Zernike naar Eelde kunnen.’’

Meer ov is nodig omdat de bevolking groeit en wegen in de stad niet meegroeien. Grotere steden hebben bovendien meer ruimte nodig om aantrekkelijk te blijven.

Meer asfalt heeft volgens hem dus geen zin. ,,Je kunt wel proberen de capaciteit van de ringweg te vergroten met slimme digitale middelen. Het zou geweldig zijn als Groningen dat als een van de eerste steden ter wereld realiseert.’’

Op Let’s Gro zei Carlo van de Weij-er, onderzoeksleider smart mobility aan de TU Eindhoven en bij TomTom, dat ‘alternatief vervoer’ alleen maar belangrijker wordt. ,,Auto’s worden steeds aantrekkelijker en goedkoper. Maar door de verstedelijking kunnen we ze nergens kwijt.’’

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven