NAM trekt nieuwe pijplijn naar omstreden tankenpark Farmsum

De NAM legt volgend jaar een nieuwe aardgascondensaatleiding aan naar zijn omstreden tankenpark bij de Farmsumer zeesluizen bij Delfzijl.

Vanaf april wordt over een lengte van 9 kilometer een nieuwe pijplijn getrokken tussen de Opslag- en ScheidingsFaciliteit (OSF) bij Farmsum en het ondergrondse leidingen-knooppunt bij Geefsweer. Eind 2018 wordt deze miljoeneninvestering opgeleverd.

Argwaan in Farsum

In Farmsum stuit de nieuwe pijp op argwaan. Vooral omdat in de aanvraag voor de noodzakelijke bestemmingsplanwijziging nadrukkelijk wordt gesproken van een ‘tweede’ en ‘extra’ lijn naast de bestaande.

Dat voedt de vrees in het dorp dat de NAM de overslag van aardgascondensaat wil opvoeren. ,,Wij zijn met stomheid geslagen’’, zegt Marcel Drenth van de actiegroep die ijvert voor sluiting van de opslag van dit restproduct van de gaswinning.

’Tientallen jaren vooruit’

De gemeenteraad van Delfzijl is inmiddels akkoord met de nieuwe pijp. ,,Daarmee is het een voldongen feit’’, zegt Drenth. ,,Als we dit eerder hadden vernomen, hadden we zeker bezwaar aangetekend. Met deze investering kan de NAM hier weer tientallen jaren vooruit.’’

NAM-woordvoerder Sape Jan Terpstra bestrijdt dat de overslag groeit na de komst van de nieuwe lijn. ,,De bestaande leiding is na tien jaar aan zijn levenseinde. Hij blijft wel liggen na oplevering van de nieuwe lijn, maar wordt buiten gebruik gesteld.’’

Op reserve

De NAM houdt de oude pijp aan als reserve om op terug te vallen als zich storingen voordoen met de nieuwe lijn. Na inspectie en onderhoud wordt hij met stikstof gevuld om roestvorming aan de binnenkant tegen te gaan.

Een ‘bedrijfszekere’ afvoer van het aardgascondensaat wordt volgens Terpstra steeds urgenter de komende decennia. Naarmate het Groninger gasveld leger raakt, komt er meer van dit restproduct mee naar boven. ,,Als we dat niet kwijt kunnen, zouden we ook geen gas kunnen winnen.’’

Opgewerkt tot kerosine

In Farmsum wordt alle proceswater uit het condensaat gehaald, ook uit de velden bij Norg en Noord-Frieland - aangevoerd per tankwagen. Wat na scheiding overblijft, gaat met binnenvaartankers naar de Botlek. Daar wordt het opgewerkt tot kerosine.

Recent deed zich nog een ongeluk voor bij het tankenpark. Door een fout bij het overslaan van condensaat naar een schip lekten tientallen kubieke meters weg in het havenkanaal. Burgemeester en wethouders hebben opheldering gevraagd bij de NAM en het Staatstoezicht op de Mijnen. Het college wil weten welke risico’s omwonenden bij zulke incidenten lopen en wat er wordt gedaan om herhaling uit te sluiten.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven