Nieuwe autoroute Groningen; maar alternatief blijft ook in beeld

Vinkenstraat, Wielewaalplein en Thomassen à Thuessinklaan, woonstraten in de Groninger Oosterparkwijk, veranderen mogelijk in een doorgaande bus- of autoroute. Bij de presentatie van de officiële plannen ruimden B en W ook een plek in voor het alternatief van ChristenUnie en SP. Die zijn daar erg blij mee, zegt CU-raadslid Inge Jongman.

Alternatieven van derden zie je zelden bij een gemeentelijke planpresentatie.

,,Nee, daarom zijn we heel erg blij met de mogelijkheden die D66-wethouder Paul de Rook ons biedt. Alle lof. We krijgen ook ambtelijke ondersteuning. Als B en W straks een voorkeursvariant aangeven, voegen ze ons alternatief ook toe aan hun collegevoorstel. We krijgen alle gelegenheid ons standpunt uit te dragen en willen dat blijven doen tot en met de officiële inspraakrondes van de besluitvorming. Daar moeten we het nog over hebben maar dat past wel bij De Rook.’’

Wat willen B en W?

,,Een rechtstreekse autoroute tussen de oostelijke ringweg bij Kardinge en het UMCG, over de huidige busbaanbrug. Tussen Oliemuldersweg en Kapteynlaan rijdt het auto- en busverkeer over gescheiden rijbanen. Daar zijn drie varianten voor. Voor de toekomst is een bredere en hogere brug over het Van Starkenborghkanaal voorzien. De route moet een einde te maken aan de drukte op en rond de Petrus Campersingel.

En wat willen jullie?

,,Wim Koks van SP en ik willen ook een einde maken aan die drukte, maar zonder extra autoroute. Die maakt het alleen maar nog drukker in meer straten. Straks is het Oosterhamriktracé open en loopt het verkeer bij de Kapteynbrug nog steeds vast... Wij willen de doorgaande route over de Petrus Campersingel met een obstakel afsluiten om ervoor te zorgen dat er minder verkeer de stad in gaat in plaats van meer. Weggebruikers kunnen nog steeds vanaf de Europaweg, het Damsterdiep of de Bedumerweg bij het ziekenhuis komen, maar moeten langs dezelfde weg terug. Doorgaand verkeer verhuist naar de ringweg. We leggen patiënten niets in de weg, maar je kunt nou eenmaal niet alle verkeer naar de stad faciliteren. Bij Kardinge en onder de busbaan aan de Ulgersmaweg is ruimte voor extra P+R plekken.’’

Hoe is de inloopbijeenkomst bevallen?

,,Goed. Het was druk en we kregen veel leuke reacties. Nu de uitvoering dichterbij komt, begint het meer te leven in de wijk. Automobilisten uit de Korrewegbuurt waren verbaasd. Ze willen in eerste instantie het liefst via de Petrus Campersingel of de Zaagmuldersweg naar de Europaweg blijven rijden omdat dat de kortste en voor hun gevoel snelste weg is. Als je uitlegt wat de gevolgen zijn, vinden ze het helemaal niet erg om via de ringweg te rijden. Als de doorstroming maar goed is. Ze vonden de ‘knip’ wel een logisch verhaal. We moesten het overigens met één bord doen. Dat viel in het informatiecentrum een beetje weg tegen alle tekeningen en schetsen van het officiële plan, maar de kracht van een plan zit soms gelukkig ook in eenvoud...’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.