Over trillingslijnen en frequenties bij Nask1

Dat is snel. Na krap anderhalf uur staat Dian Ester (16) uit Gramsbergen alweer buiten het examenlokaal van De Nieuwe Veste in Coevorden. Nask1 (natuur- en scheikunde) kost deze mavo-leerling amper bloed, zweet en tranen.

at is snel. Na krap anderhalf uur staat Dian Ester (16) uit Gramsbergen alweer buiten het examenlokaal van De Nieuwe Veste in Coevorden. Nask1 (natuur- en scheikunde) kost deze mavo-leerling amper bloed, zweet en tranen.

,,Goed voorbereid, hè'', lacht ze. ,,Ik heb van tevoren veel proefexamens gedaan. Een aantal vragen kwam terug in dit examen.'' Amplificatiefrequenties en trillingslijnen. Ze praat erover alsof het dagelijkse kost is.

Privédocent

Dian is geïnteresseerd in techniek. Dat is deels aangewakkerd door haar vader, vertelt ze. ,,Hij is technisch onderwijsassistent natuurkunde aan het Vechtdal College. Dus ja, ik had een soort privéleraar.''

Ze neemt het examen mee naar huis. ,,Dan kan ik er samen met mijn vader nog even naar kijken. Hij kent vast alle antwoorden. Dan weet ik wat ik ervan heb gebakken.''

Zes of zeven

Dylan Schulte (16) uit Coevorden is wat gematigder. ,,Een 6 of 7 zit er wel in.'' De eerste vraag van het examen ging over een weegapparaat waarbij een berekening moest worden gemaakt. Toen ging het bij hem even ‘op zwart'.

,,Daar liep ik helemaal klem. Dus die heb ik maar overgeslagen. Drie andere klasgenoten hadden hetzelfde en lieten de vraag ook voor wat het was. Maar de rest van het examen viel me in principe mee. Dat handelde vooral over schakelingen.''

Verrassende opgaven waren er ook. Dian: ,,Een vraag ging over een vliegtuig dat deels ongebruikt frituurvet als brandstof gebruikt.''

Vervolg

Qua vervolgopleiding zijn de twee er al helemaal uit. Na de zomer start Dylan met de opleiding werktuigbouwkunde aan het Drenthe College in Emmen. ,,Vrienden die de opleiding volgen, vertelden me erover.''

Wat hem daar precies in aantrekt, kan hij moeilijk zeggen. ,,Eigenlijk weet ik nog niet zo goed wat ik wil. Maar techniek interesseert me en deze opleiding is vrij breed. Daarmee kan ik alle kanten op.''

Dian gaat eerst de havo doen en daarna de opleiding medische beeldvorming in Groningen. ,,Forensisch onderzoeker leek me ook wel wat. Maar stel dat iemand voor de trein springt. Dan moet ik dat gaan onderzoeken. Ik weet niet of ik dat kan.''

Als medisch beeldvormer gaat ze zich vooral bezig houden met het maken van echo's en röntgenfoto's. ,,De combinatie van zorg en techniek past het best bij mij.''

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.