Prijskaartje Friesenbrücke gaat naar de tachtig miljoen euro: Groningen wil bijgepraat worden

De kosten voor de nieuwbouw van de Friesenbrücke bij Weener blijven stijgen. Er wordt nu al rekening gehouden met een bedrag van tachtig miljoen euro.

Direct nadat de spoorbrug over de rivier de Eems in december 2015 door een vrachtschip werd geramd, werd een prijskaartje van 35 miljoen euro genoemd. Ruim twee jaar later wordt er volgens Duitse media, waaronder de OstfriesenZeitung rekening mee gehouden dat nieuwbouw van de 335 meter lange spoorbrug ongeveer tachtig miljoen euro gaat kosten. Amper twee maanden geleden werd een bedrag van 66 miljoen euro als reëel genoemd.

Van ‘goedkopere klapbrug' naar dure draaibrug

Dat de brug, waarover de internationale spoorverbinding tussen Noord-Nederland en Duitsland loopt, tientallen miljoenen euro’s meer kost dan aanvankelijk werd gedacht lag aan het feit dat er voor een draaibrug is gekozen. Het eerste plan, met goedkoopste prijskaartje, ging nog uit van een klapbrug. Een draaibrug heeft het voordeel dat de wachttijden voor het treinverkeer korter worden als schepen de rivier de Eems bij Weener passeren.

Ook voor scheepsbouwer Meyer in Papenburg is een draaibrug een uitkomst. De cruiseschepen kunnen de spoorbrug daardoor vlotter passeren, maar bovenal is er meer ruimte.

Deutsche Bahn informeert maandagavond Ostfriesland

Waarom het project nu al richting de tachtig miljoen euro gaat is onduidelijk. De Deutsche Bahn (DB) praat maandagavond vertegenwoordigers van Ostfriese gemeentebesturen en omwonenden bij over de voortgang van het project. Naar het schijnt ligt er een voorlopig ontwerpbestemmingsplan en een milieuplan op tafel. Over een jaar moet het uiteindelijke bestemmingsplan zijn afgerond.

Groningen wil gesprek met Duitse staatssecretaris

Het provinciebestuur van Groningen wil onderhand weten hoe het er voor staat met de nieuwbouwplannen. Snel duidelijkheid is gewenst, omdat de provincie anders Europese - en Rijks subsidie misloopt voor realisatie van de Wunderline, de snelle treinverbinding tussen Groningen en Bremen. Gedeputeerde Fleur Gräper (D66) heeft laten weten een brief te sturen aan Enak Ferlemann, de Duitse staatssecretaris van verkeer. Ze wil weten waar Groningen aan toe is en wil daarover overleg met de staatssecretaris.

In Duitsland gaan de overheden er van uit dat het nog tot 2024 duurt voordat er een nieuwe spoorbrug over de Eems ligt. Tot er een nieuwe spoorbrug ligt, worden treinreizigers tussen Weener en Leer met de bus vervoerd.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.