Provincie: Bruggen Noord-Willemskanaal moeten langer open

Een bedieningstijd van twee minuten voor de spoorbrug over het Noord-Willemskanaal nabij het Groninger hoofdstation is niet acceptabel.

Dat vindt de provincie Groningen. Met spoorwegbeheerder ProRail en de gemeente Groningen wordt naar een oplossing gezocht voor het knelpunt dat in 2022 ontstaat rond de bediening van de brug. De mogelijkheden om de doorvaarttijd te vergroten worden onderzocht.

Onbevaarbaar

Door de extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden, die vanaf 2021 gaat rijden, dreigt het Noord-Willemskanaal in Groningen namelijk onbevaarbaar te worden, waarschuwden begin dit jaar het Watersportverbond en de brancheorganisatie voor de beroepsvaart: BLN-Schuttevaer. Het Woonschepencomité Groningen en de provincie Drenthe tekenden ook bezwaar aan tegen de korte openstelling van de bruggen.

Complexe situatie

De provincie spreekt van een complexe situatie rond de bruggen. Er ligt namelijk niet alleen een spoorbrug maar ook een fietsbrug en een busbaanbrug. Deze laatste twee worden bediend door de gemeente Groningen. De spoorbrug wordt bediend door ProRail. ProRail bepaalt aan de hand van de treinenloop of de bruggen opengesteld kunnen worden. Bij een groot aanbod van scheepvaartverkeer kunnen in de zomermaanden nu al niet alle schepen de bruggen passeren.

Belangrijke schakel

De provincie Groningen noemt de korte openingstijd nu ook onacceptabel. Het Noord-Willemskanaal is een belangrijke schakel in het recreatievaarwegennet. Ook de beroepsscheepvaart maakt nog volop gebruik van het kanaal. Daarom wordt gezocht naar een oplossing voor een doorvaarttijd van acceptabele duur. Het gaat dan zowel om de spoorbrug, de busbaanbrug en de fietsbrug. Eind dit jaar hoopt de provincie een plan hiervoor te kunnen presenteren.

8 Minuten

Nu mogen de bruggen twee keer per uur maximaal 8 minuten omhoog staan. Bij een kwartiersdienst van de trein naar Leeuwarden is daar volgens Prorail straks geen ruimte meer voor. Er rijden dan in de spits totaal 18 treinen per uur over de brug, ook naar Delfzijl en Roodeschool. Er is dan nog maar ruimte om de brug twee minuten open te stellen voor de doorvaart van schepen. Schippers vrezen dat de scheepvaart vrijwel onmogelijk wordt als de doorvaarttijd wordt beperkt tot 2 minuten. Mede vanwege de lage maximumsnelheid lukt het volgens hen niet binnen de tijd de spoorbrug met de twee nevenbruggen die tegelijk omhoog gaan te passeren.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven