Redding nabij voor oud-Hoogkerker werf De Koningspoort

De historische dwarshelling op de restauratiewerf De Koningspoort in Rotterdam, afkomstig van de werf Gebroeders Barkmeijer bij Hoogkerk, lijkt behouden voor sloop.

De enkele weken geleden opgerichte Stichting Tijdelijke Exploitatie Koningspoort (STEK) wil een doorstart maken. Joram Lehmann uit Rotterdam, lid van het stichtingsbestuur, lag tot woensdagochtend met zijn schip De Amstelbrouwerij in Hoogkerk. Hij staat in contact met de Historische Vereniging Hoogkerk, die dit voorjaar met een handtekeningenactie de inspanningen voor het behoud van de werf ondersteunde.

Het is de bedoeling om met vereende krachten te zorgen dat het Hoogkerker maritiem erfgoed in de Oude Haven van Rotterdam de status van Rijksmonument krijgt. De Hoogkerker vereniging helpt daarbij door de geschiedenis van de helling nader in kaart te brengen.

Buurtschap

De naam Koningspoort hoorde bij een buurtschap dat tot begin jaren zeventig van de vorige eeuw ten oosten van het Koningsdiep bij Hoogkerk lag, stijf tegen de suikerfabriek aan. Koningspoort bestond uit enkele boerderijen, woonhuizen en de scheepswerf van de Gebroeders Barkmeijer. De suikerfabriek kocht in fases het hele gebied op om er de eerste vloeivelden aan te leggen.

Begin jaren tachtig werd de dwarshelling door de fabriek geschonken aan de toenmalige Stichting Openlucht Binnenvaartmuseum in Rotterdam. De werf werd daar in de Oude Haven herbouwd en De Koningspoort gedoopt. Een belangrijk stuk Hoogkerker geschiedenis kreeg zo een tweede leven als landelijke restauratiewerf voor oude binnenvaartschepen, die deels ook in de provincie Groningen zijn gebouwd.

Samenvoeging

De Koningspoort werd op een gegeven moment samengevoegd met de buitencollectie van het Maritiem Museum Rotterdam, vooral op aandringen van de gezamenlijke subsidieverstrekker, de gemeente Rotterdam. Het Maritiem Museum zag de werf echter als een last. Op 1 mei van dit jaar wilde het museum De Koningspoort aan de gemeente overdoen, maar deze ging hier niet mee akkoord. De gemeente stuurt sindsdien aan op behoud van de werf en een goede oplossing voor alle belanghebbenden.

Nu Joram Lehmann, die eigenaar is van een scheepsrestauratiebedrijf, zich met medestanders heeft verenigd in STEK, geldt deze partij als eerste overnamekandidaat. De stichting heeft becijferd wat het kost om de exploitatie van de museale werf gedurende anderhalf jaar voort te zetten. Er is een begroting van krap een ton gemaakt. “Bijna alle uitgaven zijn gedekt, we komen nog 20.000 euro tekort”, aldus Lehmann. “Maar ik kan me niet voorstellen dat de gemeente Rotterdam en het Maritiem Museum op zo’n relatief klein tekort de werf verloren zullen laten gaan. Ik heb goede hoop dat we hier uitkomen.”

Gedurende de eerste anderhalf jaar wil STEK een plan ontwerpen voor een gezonde exploitatie van de historische scheepswerf, zodat De Koningspoort ook voor de toekomst behouden blijft.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven