Stadjers buigen zich alvast over Westelijke Ringweg

Vele tientallen bewoners van de westelijke stadswijken bogen zich maandagavond in de Stadskerk over de nieuwe plannen voor de westelijke ringweg.

Er kwamen veel mensen op af, onder wie opvallend veel nieuwsgierigen uit Reitdiephaven. Zij lieten zich uitleggen hoe hun buurt straks bereikbaar blijft als de aansluiting Hoogeweg verdwijnt. Er was ook een film te zien (zie onderaan dit artikel).

Gaat er nog een deel van de ringweg op de schop?

Ja en neen. De provincie wil de westelijke ringweg net zo mooi maken als de oostelijke en noordelijke ring, maar het duurt nog wel even voordat de eerste spade de grond in gaat. Eerst moet de zuidelijke ringweg klaar zijn. Dat is -met de vertraging die vorige maand bekend werd- waarschijnlijk niet voor 2023 het geval.

Wat gaat er gebeuren met de Ring West?

De stoplichten verdwijnen en de weg kan straks 60 procent meer verkeer aan. Dat gaat dan om 50.000 voertuigen per etmaal. De verwachting is dat die er in 2030 zijn door meer nieuwbouw in het westelijk stadsdeel en toenemende werkgelegenheid bij onder meer Zernike.

Stadjers buigen zich over de plannen. Foto: DvhN

Er komen ongelijkvloerse kruisingen bij de Pleiadenlaan/ Siersteenlaan en een nieuwe weg tussen de spoorwegovergang Friesestraatweg en de Diamantlaan. De huidige aansluitingen bij de Hoogeweg, Edelsteenlaan en Metaallaan verdwijnen. De al vele jaren geplande autoroute tussen De Held en Gravenburg (van Hoogkerk naar de wijk Reitdiep) is een voorwaarde.

Is alles hiermee al duidelijk?

Nee, want de plannen kunnen op allerlei manieren worden uitgevoerd. Half verdiept, helemaal verdiept en met allerlei soorten aansluitingen en oversteekplekken. De stad hoopt dat huidige barrière verdwijnt en nieuwe dwarsverbindingen ontstaan, ook voor wandelaars en fietsers. In tegenstelling tot de gebruikelijke werkwijze mag iedereen al meepraten voordat er een plan is uitgewerkt. Er staat nog niet eens vast hoeveel het plan mag kosten. Dat de 95 miljoen euro die de provincie eerder in gedachten niet genoeg is voor alle ambities, is al wel duidelijk. Met alle nu reeds bedachte franjes eraan kunnen de kosten oplopen tot 225 miljoen euro. Maar tussenvormen zijn er ook. (lees verder onder de illustratie)

Een van de varianten voor de westelijke ringweg in Groningen met een nieuwe aansluiting bij de Friesestraatweg naar de Diamantlaan. De weg ligt hier wat meer naar het westen. Illustratie: gemeente Groningen

Houden de plannen rekening met alles?

Dat is betrekkelijk. De woningbouwplannen voor de hele Reitdiepzone -tussen ring en rivier- zijn al vrijwel rond. Er wordt geen rekening met de komst van een ‘energiestraat’, zoals aangekondigd in het toekomstplan Next City en ook de OV-plannen zijn niet meegenomen, zoals de OV route naar Zernike (kan dat in de toekomst nog wel met bussen?) en ongelijkvloerse spoorwegovergangen (Friesestraatweg). Er bestaan ook zorgen over de gevolgen voor de filegevoelige provinciale weg N355 naar Zuidhorn. Er is wel nagedacht over een ringweg op een andere plek, zoals het verlengen van de noordelijke ringweg naar de A7 bij Oostwold (Leek), een westelijke ringweg dichterbij de stad of een stadsboulevard op de huidige plek zijn vorig jaar door de provincie afgewezen.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.