Toenemende tevredenheid over Wmo in gemeenten

De waardering van cliënten die gebruik maken van de dienstverlening van Groningse gemeenten op het gebied van Wmo neemt toe.

Dat blijkt uit onderzoek van het Sociaal Planbureau onder dertien Groningse gemeenten. Ruim 9000 cliënten die gebruik maken van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) werden benaderd. In totaal vulden 4088 van hen het vragenformulier in.

Vier op de vijf cliënten lieten weten dat de ervaringen met de ambtenaren die de regeling uitvoeren positief zijn. In het onderzoek over 2017 voelde 87 procent van de Wmo-cliënten zich serieus genomen door de medewerker die het (toegangs-)gesprek voerde. In 2015 was dat nog 81 procent.

Hulpvragen

De onderzoekers informeerden naar de hulpvragen waarmee de cliënten op de gemeente afstapten. Meer dan 80 procent daarvan had betrekking op hulp in de huishouding. Andere vragen gingen over collectief vervoer (65 procent), gebruik van scootmobiel of rolstoel, of aangepaste voorzieningen in huis.

Meer dan 80 procent van de deelnemers aan het onderzoek toont zich tevreden met de oplossing die na de gesprekken uiteindelijk uit de bus rolde.

De kwaliteit van de ondersteuning wordt door de cliënten gewaardeerd, zo blijkt. Dat geldt ook voor de ondersteuning die de gemeente hierbij biedt. Gemeenten werken met onafhankelijke cliëntondersteuners.

Niet op de hoogte

Het onderzoek toont aan dat 70 procent van de cliënten van de extra service die voorhanden is, niet op de hoogte is. Om voor hulp in aanmerking te komen, moet soms een eigen bijdrage worden betaald. Bij bijna driekwart van de cliënten stuit deze eigen bijdrage niet op problemen.

Het onderzoek werd uitgevoerd door Marian Feitsma. Zij noemt de verbetering van de scores in de gemeente Loppersum opvallend. ,,De aardbevingsproblematiek maakt inwoners hier onzeker. Het ongenoegen hierover richt zich vaak op de gemeente. Gelukkig zijn de ervaringen van de Wmo-cliënten in Loppersum positief.’’

Zuidhorn

Volgens Feitsma behaalde de gemeente Zuidhorn de hoogste tevredenheidsscore. ,,De gemiddelde tevredenheid is hier zelfs tegen de 90 procent. Zuidhorn zit hiermee al jaren aan de top.’’

Maar ook hier is een aantal Wmo-cliënten volgens de onderzoekster ronduit ontevreden. ,,Dat betreft vaak complexe gevallen waarbij de cliënt meerdere hulpvragen heeft.’’

Om hierin beter inzicht te krijgen zijn in de vier gemeenten in het Westerkwartier persoonlijke interviews afgenomen met ontevreden cliënten. ,,Complexe hulpvragen verdienen extra aandacht’’, meent Feitsma.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.