Vrijwilligers rijden met slechtziende Roelof Klein in zijn lelijk eendje

Roelof Klein uit Uithuizermeeden is dol op zijn Citroën 2CV uit 1986. Omdat hij slechtziend is, kan hij er alleen niet zelf in rijden. Door een oproep voor chauffeurs via stichting Werk op Maat, heeft hij nu elf nieuwe vrijwilligers gevonden die met hem op pad willen.

De liefde voor het eendje begon jaren geleden al, toen Klein (53) op Bartiméus – een school voor blinden en slechtzienden – in Zeist zat. De groepsleiding reed in lelijke eendjes en sinds die tijd is Klein dol op de Franse auto. Twaalf jaar geleden kocht hij zijn eigen eendje, een lavendelblauwe.

,,Een vriend zag dat deze auto te koop stond en vond het wel iets voor mij. Hij wilde met mij rijden en daarom heb ik de auto gekocht’’, vertelt Klein. Met zijn rechteroog ziet hij tien procent, zijn linkeroog is niet meetbaar. ,,Je kan het vergelijken met kijken door een koker.’’

Oproep

Omdat hij zelf niet kan rijden, heeft Klein altijd iemand nodig die met hem op pad wil. Zijn broer en vrienden nemen hem regelmatig mee, maar kunnen ook niet altijd. Daarom kwam zijn ambulant begeleidster twee jaar geleden met het idee om een brief op zijn auto te plakken met een oproep voor een chauffeur.

Daar reageerde John Elema uit Roodeschool op. Sindsdien gaan de twee regelmatig op pad. ,,We gaan vooral naar festivals. Dit weekend zijn we naar Art Carnivale geweest’’, vertelt Klein. ,,Maar John houdt niet van tochten rijden en mijn broer en kameraden hebben ook niet alle tijd. Daarom kwam mijn begeleidster met het voorstel om Werk op Maat te vragen of die een oproep voor een chauffeur wilden plaatsen.’’

Op de oproep van het project Veur mekoar van de stichting Werk op Maat kwamen 22 reacties. Daar bleven elf mensen van over die zo nu en dan met Klein gaan rijden. Dat vindt hij fantastisch. ,,Ik wil elke dag wel met de auto weg. Ik vind het prachtig. Met de nieuwe chauffers erbij zijn er twintig mensen die met mij rijden.’’

Wat er zo mooi is aan het lelijke eendje? ,,Het motorgeluid. Je kan hard over drempels rijden. Als je hard door de bocht gaat, hang je helemaal. De auto is gemaakt om over het Franse platteland te rijden. Als er een doosje eieren op de bank lag, mochten ze niet breken.’’

Altijd afhankelijk

Dat hij altijd afhankelijk is van anderen, vindt Klein lastig. ,,Het allermooiste zou zijn als ik zelf zou kunnen rijden, maar dat kan niet. Als John komt, rijd ik de auto uit de garagebox en zet ik hem klaar. De weg ga ik niet op.’’

De nieuwe vrijwilligers, waarvan meerdere chauffeurs zelf een oldtimer hebben, moeten waarschijnlijk wel even wennen aan rijden in het lelijke eendje. ,,Schakelen is indrukken en uittrekken, het contactslot zit aan de linkerkant. Dat is allemaal net even anders, maar dat is ook de charme van de auto’s’’, zegt Klein.

Een week geleden ontmoette Klein de vrijwilligers voor het eerst. ,,Dat was wel even spannend. Maar ik pas me wel aan. Ik reis vaak met de taxi. Je treft veel verschillende chauffeurs. De een spreekt honderduit, de ander is wat stiller.’’

Plannen om op pad te gaan met zijn nieuwe chauffeurs heeft Klein volop. ,,Ik zou graag weer eens naar het blindeninstituut waar ik op school heb gezeten willen. Dat is helemaal veranderd. Een oud-klasgenoot van mij woont in Zwolle, die zou ik ook graag opzoeken. Mijn oudste broer woont in Doetinchem, daar ben ik nog nooit geweest met de eend.’’

De oude wagen kan die afstanden wel aan. Voor het 60-jarige bestaan van het lelijke eendje is Klein met een collega samen met 35 andere Citroën 2CV bezitters naar Parijs gereden. ,,Met tegenwind gaat het niet zo snel en bij 120 kilometer per uur trilt alles, maar verder wil het prima.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.