Waarom de waterpolitie niet meer uitvaart

De waterpolitie blijft net zo lang aan de kade tot de leiding over de brug komt. ,,Als de plannen niet worden gewijzigd, kunnen wij ons werk niet meer doen.’’

Normaal gesproken drinken de mannen van de waterpolitie in Delfzijl ’s ochtends om acht uur koffie. Zo sterk dat er een laagje olie op drijft. ,,Om de hele dag scherp te blijven’’, zegt een agent. Vanuit hun kantoor kijken ze uit over de schepen in de haven. Na de koffie gaan de reddingsvesten aan en vertrekken ze naar zee.

Deze week niet.

Conflict

Vanaf afgelopen dinsdag blijven de schepen aan de kade. Een slepend arbeidsconflict met de leiding is de oorzaak. Staken of werkverzuim wil de waterpolitie het niet noemen. Bij calamiteiten rukken ze namelijk wel uit. En ook de normale controlewerkzaamheden gaan door. In een auto, dat wel. Vier potige agenten – die normaal gesproken alle ruimte hebben op zee – vouwen zich nu in een kleine auto. Volledig in ornaat: het pistool in het holster, buis pepperspray aan de riem. Strenge blik op het gezicht. Ze gaan naar Farmsum om een schip in de sluis te controleren.

Het is wennen, zeggen de agenten in Delfzijl desgevraagd, maar het is noodzakelijk. Net als hun honderdvijftig landelijke collega’s zijn de mannen het spuugzat.

Drie politiebonden riepen afgelopen maandag op tot de actie ‘boten aan de kant’. ,,Het beeld en gevoel is ontstaan dat de werkgever voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten’’, zegt ACP-voorzitter Gerrit van der Kamp. ,,De leiding wil de collega’s niet belonen voor deze belangrijke functie.’’ Volgens Van der Kamp sleept de discussie al zo’n zes jaar.

Eerlijk

De discussie in een notendop: de dienst waar de waterpolitie onder valt, gaat op de schop. Er wordt onderzocht hoe de dienst het best opnieuw kan worden ingericht. De waterpolitie vraagt al jaren een eerlijke beloning voor het werk. ,,Ze zijn gezagvoerder in naam, maar niet in functie’’, zegt Van der Kamp. Er werd een plan opgesteld om te onderzoeken hoe de dienst moet worden ingericht: in dat plan komt er geen geld bij. Het is budgetneutraal opgesteld, zoals dat heet. Volgens de bonden ontstaat hierdoor een tekort aan gezagsvoerders. Met alle problemen van dien. ,,Wat nu als een gezagvoerder op het water onwel wordt? Dan is er niemand meer aan boord die het schip kan besturen.’’

Korpschef Akerboom kreeg maandag een gepeperde brief van de bonden. Hij werd voor een ultimatum gesteld: of aan de eisen van het personeel tegemoetkomen, of onder ogen zien dat de schepen aan de kant blijven. Het werd optie twee. Inmiddels is er antwoord van de korpschef, maar nog niet naar genoegen van de bonden.

De mannen op de werkvloer balen ook dat het jaren duurt voor de problemen worden opgelost. Van der Kamp: ,,Er worden beloften gedaan en vervolgens worden de agenten weer aan het lijntje gehouden.’’

Actie

Tijd voor actie dus. De Noordelijke kustwateren liggen er daardoor onbeschermd bij. En ja, dat heeft gevolgen. ,,Als mensen niet gecontroleerd worden, is de kans groot dat er overtredingen plaatsvinden. We lopen meer risico op ongevallen of dumpingen. En er wordt niet gecontroleerd op mensensmokkel en smokkel van drugs.’’ Hij hoopt snel met de leiding om tafel te kunnen. Want dat er snel weer gevaren moet worden, dat staat voor iedereen als een paal boven water.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven