Weegt offer van bewoners Oosterhamrikzone op tegen voorkomen van verkeersinfarct voor Stad?

Weegt het offer dat bewoners van de Oosterhamrikzone brengen op tegen de belangen van de stad waarvan de wegen dichtslibben? Raadsleden zijn er niet uit.

Dit bleek woensdagavond tijdens een vergadering van de commissie verkeer.

Het verkeer in en rondom de stad blijft toenemen en wethouder Paul de Rook (D66) voorspelt op basis van onderzoeken dat als er niet op korte termijn actie wordt ondernomen Stadjers en forenzen zich in de toekomst stapvoets met hun auto door het verkeer worstelen.

Noodzaak tot verkeersplan

Het college wil daarom onder meer de bus- en autoverbinding tussen de oostelijke ringweg en de binnenstad en het UMCG verbeteren, onder meer door een nieuwe autoweg over de Oosterhamrikkade Noordzijde en verplaatsing van de bus naar woonstraten in de Oosterparkwijk (Vinkenstraat, via het Wielewaalplein en de E. Thomassen à Thuessinklaan).

Hoewel veel partijen nog met tal van vragen over deze plannen zitten, steunt zoals het nu lijkt geen raadsmeerderheid de SP/CU-variant, waarbij het verkeer zo veel mogelijk naar de ringweg wordt geleid. Fracties zijn onder meer bang dat dit voor verkeersdrukte in woonstraten leidt, omdat dan doorgaand verkeer op de Petrus Campersingel onmogelijk wordt gemaakt.

Maar politieke partijen zijn bepaald niet blind voor het felle verzet van omwonenden. Die voorspellen onder meer verkeers- en geluidsoverlast en fijnstof. Ook hekelen zij het verlies van bijna 300 parkeerplaatsen. Bovendien weegt in hun ogen de investering van tussen de zestig en zeventig miljoen euro niet op tegen de voordelen. De tijdswinst voor het verkeer zou gering zijn.

,,Ik zit sinds 2002 in de gemeenteraad, maar heb nog nooit zoveel mensen gesproken die zo hartgrondig tegen een plan waren’’, zei fractievoorzitter Inge Jongman (ChristenUnie).

Rob Lamers (CDA): ,,Welke offers vragen wij van de wijk? Hoe wordt omgegaan met het verlies aan parkeerplaatsen? Er moet nog veel onderzoek komen.’’

Fietsers opgejaagd

Sebastiaan Ruddijs (PvdA) suggereert een verkeerscirculatieplan om het verkeer in goede banen te leiden en zit nog met tal van vragen. Hij heeft ernstige twijfels over de plannen voor de Korreweg, waarbij het plan is deze zo in te richten dat auto’s, fietsers en bussen de weg delen. Fietsers voelen zich hierdoor opgejaagd, zo voorspelt hij.

Wethouder De Rook erkende dat er nog veel vragen leven, maar er moet dan ook nog meer onderzoek naar de gevolgen van dit plan plaatsvinden. ,,We doen het goed of we doen het niet’’, zo zegde hij toe.

Michiel Koldijk van het bewonersoverleg Professorenbuurt heeft er weinig vertrouwen in. ,,Ze gaan dit gewoon uitvoeren.’’ Wanneer het plan het groene licht krijgt, zijn de werkzaamheden in 2023 klaar.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.