Winschoten en Pekela beter beschermd tegen hoog water

Op de dag dat een aantal weerinstituten een hittegolf aankondigde, maakt waterschap Hunze en Aa’s een start met kadeversteviging, als afweer tegen hoog water, rond Winschoten en Oude Pekela.

Winschoten-Noord ontsnapte in 1999 aan een ‘watersnoodramp’. Militairen kwamen naar het Noorden om met zandzakken een nooddijk langs het Winschoterdiep aan te leggen. Toenmalig koningin Beatrix stapte met hoge laarzen over de dijk om de hulpverleners een hart onder de riem te steken.

Negentien jaar later worden dijk en kades langs het Winschoterdiep, De Rensel en Pekel Aa, nogmaals verstevigd en volgens de jongste normering aangepakt. Dat betekent dat er een nieuwe kleilaag wordt aangelegd en waar nodig de dijk verbreed of verhoogd.

Nieuw fietspad

,,Als we de klus hebben geklaard, kunnen we weer zeker tot 2050 vooruit”, zegt waterschapsbestuurder Hilbrand Sinnema. Hij spreekt van een pittig project waar inwoners zeker iets van zullen merken. Want, er wordt niet alleen aan kade- en dijkversteviging gedaan. Ook het fietspad tussen Oude Pekela richting het gemaal bij Winschoterzijl wordt verbreed. Die investering neemt de gemeente Oldambt voor haar rekening, maar deze werkzaamheden vinden op het allerlaatste moment plaats, dus in 2019.

De werkzaamheden beginnen vandaag en moeten dit jaar nog zijn voltooid. Volgend jaar richt waterschap Hunze en Aa’s zich op de versteviging, verhoging en verbreding van het Pekel Aa, vanaf de keersluis tot aan het Winschoterdiep bij gemaal Winschoterzijl. Om deze klus te kunnen klaren moest enkele hectares landbouwgrond van landeigenaren worden aangekocht. ,,Dat vinden boeren nooit leuk en het doet zeer om land kwijt te raken”, weet Sinnema.

,,Maar de veiligheid staat ook bij hen voorop.” Langs het Pekel Aa moeten aan weerszijden sloten worden gedempt en weer aangelegd. Ook wordt de dijk verhoogd en verbreed. Kortom, voor de inwoners is de verandering van de vorm daar het meest zichtbaar.

80.000 kuub klei

De kosten van beide projecten bedragen ongeveer 2,4 miljoen euro. Er is ongeveer 80.000 kuub klei nodig dat vanaf Groningen en Aduard wordt aangevoerd. Om met name de Kloosterbrug en verkeersknooppunt Blauwe Roos te ontzien, is de aannemer te verstaan gegeven dat hij buiten piekuren de klei per boot mag aanvoeren. Het grootste deel wordt overigens per vrachtauto af- en aangevoerd.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.