Zuidelijke Ringweg Groningen blijft zeker hele weekend dicht

De Zuidelijke Ringweg in Groningen blijft zeker tot maandag en mogelijk ook volgende week in de richting Drachten afgesloten wegens smeltend asfalt op de tijdelijke weg. Het is de derde afsluiting sinds het wegdeel van Europaplein naar Julianaplein op 9 juli open ging.

Herepoort gaat de tijdelijke weg opnieuw aansluiten op de oude westbaan. De voeg die daar tussen zit, is donderdagnacht gerepareerd maar smolt vrijdag opnieuw. ,,We gaan dit weekend opnieuw asfalt aanbrengen. Hopelijk kan de weg weer open, anders duurt de stremming mogelijk nog twee dagen langer’’, zei woordvoerder Bert Kramer van Herepoort vrijdagavond.

De afsluiting leidde ‘s middags met name tot problemen op de A7 en de Oostelijke Ringweg vanuit Hoogezand. Dat komt mede omdat de provincie de Driebondsbrug in de ringweg vanwege de warmte afkoelt met water. Daardoor zijn niet alle rijstroken beschikbaar. Ook op de Europaweg en Sontweg is het extra druk met verkeer dat door de stad probeert om te rijden.

Gevolgen omleiding vallen mee

Op de Ring Groningen is het ook extra druk bij Noorderhoogebrug, maar door de bank genomen lijken de gevolgen van de omleiding binnen de perken te blijven. Met dank aan verkeersregelaars, vakantietijd en een beetje geluk is er geen sprake van een verkeersinfarct, dat in Groningen op de loer ligt als de verkeersader van de stad wordt afgesloten. De vrijdagspits is altijd de minst drukke van de week.

Weggebruikers en de rest van de stad hielden er vrijdag al rekening mee dat het niet de laatste stremming was geweest, ook al hielden projectorganisatie Aanpak Ring Zuid, bouwcombinatie Herepoort en daarmee Rijkswaterstaat vol dat de tijdelijke weg aan alle eisen voldoet.

De Oorzaak? Combi van +35 graden Celsius en windstil weer

Herepoort sprak donderdagavond, toen het asfalt voor de eerste keer smolt, van een uitzonderlijke situatie: een combinatie van een temperatuur van boven 35 graden Celsius met nagenoeg windstil weer. Vlak boven de weg achter de geluidsschermen bleef de hete lucht ‘hangen’ en werd het nog heter. Langzaam rijdend, af en toe stilstaand en weer optrekkend verkeer in de middagspits deed de rechter rijstrook rond 16:30 uur definitief de das om.

(Vracht)auto’s trokken een spoor door een circa 80 cm brede ‘voeg’ van een paar honderd meter lang. Ze drukten met hun banden het asfalt eruit. De voeg ligt in de lengte van de weg tussen het asfalt op het oude betonnen viaduct en de staalconstructie van de tijdelijke weg. Met een verschil in ‘temperatuurwerking’ van die materialen, had het probleem volgens Herepoort niets te maken.

Koelwater, schoonsteken en opnieuw opbouwen

,,Het is puur de warmte van boven waardoor het mis gaat,’’ zegt een technisch specialist van het bedrijf. ,,En het is een probleem omdat de voeg in de lengterichting ligt. Nu ontstaat gevaarlijke spoorvorming en kunnen we niet anders dan de weg repareren. Het is een landelijk probleem. Overal waar dit soort voegen worden gebruikt, is het mis. Gespecialiseerde reparatieploegen kunnen er niet tegen werken.’’

Donderdagnacht werd de vernieuwde voeg ook weer gekoeld, voor een fris begin van de vrijdag. In een poging om herhaling te voorkomen, strooide Herepoort vrijdag bovendien geregeld zout om vocht aan de lucht te onttrekken en een laagje nattigheid op het asfalt te creëren. Het mocht niet baten. Nog voordat de temperatuur de 34 graden had bereikt, rond twee uur in de middag, was duidelijk dat het effect niet groot genoeg is en werd besloten de weg weer dicht te gooien.

 

Nieuwe situatie kwetsbaar

Het besluit maakt duidelijk hoe kwetsbaar de nieuwe situatie is, zeker als straks de oostbaan (richting Hoogezand) vanaf het Julianaplein ook naar het versmalde noordelijke deel verhuist. Aanpak Ring Zuid laat dat vooralsnog doorgaan, hoewel de bouw van de nieuwe ringweg voorlopig stil ligt. Er is een nieuw bouwplan in de maak na het afblazen van de oorspronkelijke plannen voor deze zomer.

Behalve een kapotte weg kan ook het verkeer de doorstroming verstoren. Een kleine aanrijding of pech heeft meteen grote gevolgen. Weggebruikers moeten bij een verstoring in principe de hele ring rond en daarmee is de afgesproken maximale vertraging bereikt. In werkelijkheid kiezen veel automoblisten voor het enige alternatief: het kortere Griffetracé langs De Oosterpoort en Hoofdstation. En zetten daar niet alleen elkaar vast, maar ook weggebruikers die niets met de ringweg te maken hebben.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.