16 Oostermoer

Sinds 1965 heeft het stroomdal van de Drentsche Aa een beschermde status. Het heeft ervoor gezorgd dat een uniek kleinschalig landschap bewaard is gebleven. Om het vijftigjarig jubileum te vieren verschijnt volgend jaar een landschapsbiografie. Het bevat tien jaren onderzoek van historisch geograaf Hans Elerie. Tussen het schrijven door wandelt hij langs het Anloërdiepje.

Lengte: 13 km.

Verkorte route: 7 km.

Honden mogen mee, mits aangelijnd.

Paden: voornamelijk zand.

Start bij kerk, aan de Kerkbrink in Anloo. Neem het pad dat tussen huisnummers 6 en 8 naar beneden loopt.

Op driesprong RD

Eerste pad RA, even verder klaphek door, Anloërdiepje oversteken en weer klaphek door, vlak daarna op breed grindpad RA

Loop pad (dat parallel aan het beekdal ligt) uit, het wordt gaandeweg smaller en buigt tegen het einde een paar keer naar links en naar rechts, neem telkens het breedste pad

Op (niet geheel recht) kruispunt zandpaden RA, langs blauw en groen paaltje

Op zandpad met fietspad RA.

(Voor verkorte route lees onderaan deze routebeschrijving verder.)

Na oversteken Anloërdiepje het eerste pad LA, even verder buigt het pad voor hek naar rechts, vervolg het slingerende pad (en negeer vlonder aan linkerhand!)

Op kruising bospaden LA (houdt telkens zicht op beekdal Oudemolensche Diepje aan linkerzijde)

Pad komt uit bij bruggetje over de Drentsche Aa, hier water oversteken en pad vervolgen

Op driesprong RA, een breed zandpad parallel aan beekdal

Op driesprong bij bankje RA, volg pad en negeer afslagen

Op breed zandpad met fietspad RA, even verder de Drentsche Aa oversteken en bij restaurant rechts aanhouden, Ruiterweg. Hier bevindt zich tevens fietsknooppunt 89. Volg de aanwijzingen naar 99, u passeert het uitzichtpunt de Kymmelsberg

Wandel van 99 naar 91, bij P24348 bevindt zich de grafheuvel de Galgenberg

Volg vanaf 91 de aanwijzingen naar 76 tot u terug bent bij de kerk in Anloo (vlak voorbij 91 bevindt zich hunebed D8, op het veldje er achter zijn karrensporen zichtbaar).

(Verkorte route: Na oversteken Anloërdiepje het eerste pad RA. Volg het brede zandpad dat parallel aan beekdal loopt; op driesprong RA, opnieuw parallel aan beekdal; op T-splitsing met bankje LA; op T-splitsing LA en terug naar start)

• Mijn Streek
Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven