sluiten
Inloggen
Aangesloten sites bij
sluiten

'Drents nee tegen kernafval ongepast'

  • DVHN | Gepubliceerd op 07 januari 2010, 17:33
  • Laatst bijgewerkt op 07 januari 2010, 20:57

De provincie Drenthe moet open staan voor de opslag van kernafval in eigen bodem. Nee blijven zeggen en achterover leunen, getuigt van weinig realiteitszin. Weglopen voor een nationaal probleem is onverantwoordelijk.

Dat vindt de Drentse commissaris van de koningin Jacques Tichelaar die gisteren tijdens de nieuwjaarsreceptie de knuppel in het hoenderhok gooide. Waar tot nu toe de provincie altijd een krachtig nee liet horen, betoogde de commissaris dat de opslag van nucleair afval op Drents grondgebied wat hem betreft bespreekbaar is. Ook over het wegstoppen van het broeikasgas CO2 moet te praten zijn.

"Begrijp me goed. Ik ben geen pleitbezorger voor de uitverkiezing van Drenthe tot het nationale afvalputje. Maar wat laat u achter? Inderdaad. Eén ding moet duidelijk zijn. Het is ook onze rotzooi." Na afloop van zijn toespraak zei Tichelaar dat wegkijken ongepast en unfair is. "Je kunt zeggen: dat kernafval is niet voor ons, maar voor wie dan wel?"

Gedeputeerde Tanja Klip benadrukt dat Drenthe geen opslag van nucleair afval toestaat. "Althans op dit moment niet. We moeten erkennen dat er ook in Europees verband de veiligheidsaspecten onder de loep worden genomen. Dat moet ook. We produceren met zijn allen kernafval. Tichelaar geeft aan dat we onze ogen daar niet voor kunnen sluiten. Ik ben dat met hem eens."

Volgens Klip ligt de opslag van CO2 in Drentse bodem minder gevoelig. "Die mogelijkheden worden al onderzocht. Ook hier speelt veiligheid een grote rol." Het Drentse GroenLinks-statenlid Jan Langenkamp hoorde het gisteren in Keulen donderen. "Never-nooit-niet dat hier kernafval wordt opgeslagen. Provinciebestuur en staten zijn daar duidelijk over. Het is 'njet'. Ik heb geen idee wat de commissaris bezielt. Hoe kun je zoiets bespreekbaar maken, terwijl de veiligheid van opslag nimmer is aangetoond."

Inloggen
Reacties
  • Nou, dat kernafval uit kerncentrales, dat gaat over een paar vaatjes per jaar. Het kernafval dat echt grote volumes inneemt komt uit de ziekenhuizen. Elke bestraling levert afval op en dat tikt aardig aan. Het kan natuurlijk niet in de ziekenhuizen blijven liggen dus is het logisch dat we naar een oplossing gaan zoeken. Het is plezierig te weten dat het provinciebestuur van Drenthe haar verantwoordelijkheid niet uit de weg gaat.

    Geplaatst door pinguin op 18:28 07-jan-2010
  • zo ist en nu het westen nog

    Geplaatst door @lbert op 18:52 07-jan-2010
  • Drenthe wil opslag radio actief afval ????
    Ze zijn Gek geworden volgens mij wie wil die rommel in de grond hebben , Zou zeggen Begraaf het bij BEA in haar tuin niet in DRENTHE

    Geplaatst door semm op 18:53 07-jan-2010
  • 2 woorden: pek / veren.

    Geplaatst door janjaap op 18:57 07-jan-2010
  • wat levert dit op heer Tichelaar??

    Geplaatst door Feyenoord1 op 19:09 07-jan-2010
  • Pinguin@ de hoeveelheid afval zal vast zo zijn, maar ik kijk er zo tegen aan.
    De halveringstijd van Ziekenhuisafval is kort en na verloop van niet al te lange tijd zijn de producten stralingvrij. schoon.
    Kernafval uit kerncentralen heeft een zeer lange halveringstijd waardoor je eeuwen met radioactief afval blijft zitten.
    Dit is een groot verschil.

    Geplaatst door goudvink op 19:12 07-jan-2010
  • "Uit een vertrouwelijk rapport van de ministeries van economische zaken en VROM is onlangs via Dagblad van het Noorden gelekt dat de regering in Den Haag burgers en lokale bestuurders stap voor stap rijp moet maken voor ondergrondse opslag van kernafval."

    Het maakt in elk geval duidelijk dat we mbt objectieve berichten niet op onze regering of aanverwante clowns die ooit aan deze regering hebben meegewerkt hoeven te rekenen . De campagne begint dus goed en ze hebben hun geloofwaardigheid al verspeelt. Tichelaar kan wat mij betreft wel oprotten.

    Geplaatst door Wesp op 19:13 07-jan-2010
  • Dat zal de Drenthenaren die op hem hebben gestemd leren!


    Oh, wacht..

    Geplaatst door janjaap op 19:22 07-jan-2010
  • pinguin op 18:28 07-jan-2010, weet je wel hoeveel 'die paar vaatjes afval per jaar' zijn?
    Vanuit de inmiddels gesloten kerncentrale Dodewaard (capacitei < 100 mW) weet ik dat alleen het laag radioactief vast afval (LAVA) jaarlijks vele 10-tallen kubieke meters was. Dan heb je nog het Middel- en hoogactief vast afval, resp. MAVA en HAVA, Dat betreft ook een 10-tal kubieke meters per jaar. Met name dat MAVA en HAVA moet soms tot duizend jaar of langer GECONTROLEERD bewaard blijven. En dan moet je weten dat Dodewaard een 'proefcentrale' was en dat Borssele met zijn 450 mW maar een kleintje is in zijn soort.
    Buiten dat alles, kernenergie is niet meer dan een tussenoplossing; er is op deze aardboden gewoon te weinig winbaar uranium om grootschalig over te gaan op kernenergie.
    Wat volumes aangaat, ik denk dat de ziekenhuizen minder volume leveren.
    Buiten dat alles, ik vind ook dat Drenthe al te lang als afvalputje van Nederland wordt gebruikt en zich niet moet lenen om afval in de bodem op te slaan dat eeuwenlang bewaakt moet worden.

    Geplaatst door willem, zevenaar op 19:30 07-jan-2010
  • * besteld veel cement en basaltblokken *
    Gaat mensen mobiliseren om een heel hoge vestingswal om Drenthe le metselen en op de barrikaden te gaan om Drenthe te redden van deze rommel.
    Maar ja die rommel moet natuurlijk wel ergens in NL opgeslagen worden.
    Eureka, we hebben nog wat over zee-se eilanden, laten we het daar maar opslaan.

    Geplaatst door Weblezeres op 19:45 07-jan-2010
  • janjaap op 19:22 07-jan-2010 Tichelaar kunnen we niets maken maar de PvdA in de Drentse gemeenten kunnen de campagne wel staken. Jammer voor die mensen, eerst laat Den Haag ze in de steek en nu geeft Tichelaar ze de doodsteek, helaas zijn ze volledig onbetrouwbaar geworden als speelbal van de heren in Den Haag. Er is misschien nog één kans voor hun, onmiddelijk Tichelaar aan de kant zetten. Voor het CDA en CU geldt blijkbaar hetzelfde, er is dus maar één betrouwbaar alternatief voor de Drentse stemmers en dat zijn lokale partijen zonder banden met Den Haag.

    Geplaatst door Wesp op 19:49 07-jan-2010
  • Begraaf die rotzooi op het binnenhof, die lui zitten toch nergens mee!

    Geplaatst door sugarboy op 19:51 07-jan-2010
  • Ze benn'nait wies!!!

    Geplaatst door 81114 op 19:58 07-jan-2010
  • Sterke zet van deze PvdA man. Weten we ook weer waarom hij op deze plek terecht is gekomen. Burger, binnenkort gemeenteraadsverkiezingen, weet op wie je stemt.

    Geplaatst door altijdgezeur op 20:01 07-jan-2010
  • Waar hij voor weggepromoveerd is in de haagse politiek wil hij nu verder vervolgen in de provincie is er al een referendum over gehouden meneer tichelaar?

    Geplaatst door h janse op 20:28 07-jan-2010
  • http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/43851/tichelaar-keihard-aan-de-bak

    "Volgens Tichelaar staat het nieuwe jaar in het teken van het herwinnen van het vertrouwen. 'Bij elkaar, maar ook bij de kiezer, de Drentse burger. Om te bouwen aan vertrouwen in de politiek. Want dat hebben we wel nodig bij de beslissingen waar we voor staan. Van ons wordt verwacht verder te kijken dan onze plaats op de kieslijst. Verder te kijken dan het eigenbelang van de burger en dat van belangengroepen. Wij moeten de afwegingen maken. Wij moeten daarin moed tonen, visie en durf. Politiek is geen verzoekplatenprogramma.'"


    Ja met dat vertrouwen in de politiek komt het wel goed, vooral omdat ze openlijk tot doel maken om hun wensen aan ons te gaan verkopen met mooie praatjes en dan ook nog eens langzaam die taak laten uitvoeren door een opgedrongen clown uit den haag. Er is nog nooit zoveel reden geweest om de functie van commissaris der koningin op te heffen. Een figuur dat hier wordt geplaatst om Drenthe klaar te maken voor Haagse plannen hoeven we hier niet. Stop de verhuizing maar, blijf in oranjewout en laat iemand die Drentse belangen behartigt maar in dat mooie huis wonen. "We moeten verder kijken dan de eigenbelangen" zegt Tichelaar ik kan het niet anders zien als dat hij Haagse plannen heeft omarmt en van een politieke rat kun je dan geen eerlijk spel naar de eigen bevolking meer verwachten, het vertrouwen in u is bij mij helemaal weg meneer Tichelaar, knap werk trouwens met één toespraak. U kunt het heel makkelijk herstellen, stap over uw eigen belangen heen en stap op!

    Geplaatst door Wesp op 20:37 07-jan-2010
  • Wat een provincie-verrader, die Tichelaar. Stop hem maar in die opslagruimtes, samen met de rest van het kabinet.

    Wordt het niet weer eens tijd dat we alles uit de kast trekken voor een demonstratie? (hoewel je van tevoren weet dat onze regering daar toch lak aan heeft).

    Geplaatst door nemephis op 20:42 07-jan-2010
  • http://www.drenthe.pvda.nl/nieuws/nieuws/2010/01/Vragen+voor+Wouter+Bos.html

    "Stel uw vraag aan Wouter Bos!
    Maandag 11 januari komt Wouter Bos naar Hoogeveen. U kunt hem een vraag stellen.

    Vanzelfsprekend kan hij niet alle vragen deze avond beantwoorden. We zorgen dat al uw vragen terecht komen bij Wouter Bos. Mail uw vraag voor maandag 11 januari 14.00 uur naar i.emmens@drenthe.nl"

    We kunnen natuurlijk allemaal even vragen aan Woutertje of hij vriend Tichelaar even met een flinke tik op de neus terug in zijn friese hokje wil sturen.

    Geplaatst door Wesp op 20:43 07-jan-2010
  • Hmm, het artikel is net behoorlijk aangepast. Ik ben benieuwd door wie en waarom. Het deel over het voorbereiden van de bevolking is helemaal weg. en de stelligheid is weg.

    Hier staat dat deel over de campagne nog wel:
    http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/article5547082.ece/Campagne-draagvlak-opslag-kernafval-

    Het verhaal van Tichelaar past nog steeds precies in het plaatje van de campagne om het afval hier te kunnen dumpen.

    Geplaatst door Wesp op 21:09 07-jan-2010
  • Vertel eens DvhN, wat heeft u ertoe bewogen het artikel aan te passen?

    Geplaatst door Bouwjaar80 op 21:31 07-jan-2010
  • Opzouten salonsocialist !! Wegwezen!! Laten we een petitie organiseren om deze man met onmiddelijke ingang weg te krijgen.Iedereen weet dat kernafval niet veilig kan worden opgeslagen. Dump het kernafval maar op het binnenhof.

    Geplaatst door Knoalster774 op 21:37 07-jan-2010
  • @Wesp: Dat klopt. Wat dat betreft is dit eigenlijk maar een rare website dat er niet bij wordt vermeld wanneer een bericht wordt ge-edit. Op andere websites is dat altijd direct duidelijk.
    Het is jammer dat het originele bericht niet in de Google of Bing cache te vinden is.

    Er stond dat de regering via haar ambtenaren de bevolking stapsgewijs klaar wil maken voor dit soort onpopulaire voornemens. Lokale politici moeten de burgers voorbereiden, als verlengstuk van Den Haag, zodat die burgers straks staan te juichen wanneer er rotzooi wordt aangevoerd.

    Wat me het meest tegen de borst stuit is dat heer Tichelaar daar volkomen aan wenst mee te werken. Dit soort dingen zeg ik niet snel, maar wat mij betreft gaat hij linea recta terug naar waar hij vandaan kwam.
    Wat we nu nodig zouden hebben is iemand van het formaat van Ter Beek die voor de provincie op zou komen.

    Geplaatst door nemephis op 21:39 07-jan-2010
  • "De provincie Drenthe moet open staan voor de opslag van kernafval in eigen bodem. Nee blijven zeggen en achterover leunen, getuigt van weinig realiteitszin. Weglopen voor een nationaal probleem is onverantwoordelijk. "


    Idd. een nationaal probleem, dat dan alleen Drenthe moet oplossen? Politiek, men snapt er niks meer van.

    Geplaatst door Kees jansma op 21:45 07-jan-2010
  • Het komt er wel van. Drenthe is in de ogen van de opvreters in Den Haag een minderwaardig moddergat. Goed voor vuilnis, opvoedkampen, concentratiekampen, gestichten, gevangenissen en inderdaad, de kern-afvalput. We moeten hier weg zijn voordat niemand meer met ons te maken wil hebben. Da's nou Drenthe, je kent die kreet toch wel?

    Geplaatst door inklopper op 21:47 07-jan-2010
  • Typisch Hollands. De aardgas en de olie uit onze grond halen en daar atoomafval, CO2 en eventuele ander afval er weer in terug stoppen. Randstedelijke arrogantie ten top!
    De CdK is het paadje al aan het schoonmaken, en probeert kennelijk de PvdA te helpen. Hij zal het tegendeel bereiken. En het is maar goed dat de CdK hier niet over beslist. Haagse Bobo!!

    Geplaatst door luukluuk op 21:48 07-jan-2010
  • njet.

    Geplaatst door Knoalster774 op 22:11 07-jan-2010
  • Godallemachtig, de Afschuwelijke, die als vakbondsman de leerkrachten uitleverde aan de bezuinigers in Den Haag, die als PvdA-voorman de rode idealen uitleverde aan de macht, en die nu Drente uitlevert aan de kernenergie-lobby. Wat een man. Drente, gefeliciteerd.

    Geplaatst door voorheenDDP op 22:22 07-jan-2010
  • Stond er hier laatst geen artikel waarin gewag werd gemaakt om de lokale overheden proberen te overhalen met een fikse zak met geld????


    Zie hier de eerste ....... heeft zich al kwijlend aangemeld.

    Geplaatst door moeke op 22:36 07-jan-2010
  • Het is maar wat je ongepast noemt. Voor mij is dit een pure vorm van landverraad. Voor mij is Tichelaar op de waarderingsthermometer gedaald van 95 naar nulkommanul.

    Geplaatst door Willum op 23:00 07-jan-2010
  • Heb in het verleden vaak gezegd dat deze man politiek een onbenul is en een lacherteje als commissaris. De effecten van het kernafval zijn een ramp voor volgende generaties. Veilgheidsaspecten volgens Klip? Er kan totaal geen garantie gegeven op dit gebied omdat die er stomweg niet zijn. Een voorbeeld is de kernopslag in Duitsland waar de vaten liggen weg te roesten.

    Geplaatst door angola op 23:02 07-jan-2010
  • Goede actie van Jacques. Dit afval produceren wij zelf voor ons welzijn. Inderdaad: het gaat grotendeels en vooral om afval van nuclaire toepassingen in de gezondheidszorg.

    Geplaatst door schoenlapper op 23:35 07-jan-2010
  • Laat ze dat afval maar lekker stoppen waar de meeste afname is van de kerncentrales. Ieder zijn eigen verantwoordelijkheid voor zijn eigen gebruik.

    @ luukluuk: volkomen mee eens: eerst hier de grond leegtrekken zonder redelijke financiële vergoeding om vervolgens de grond weer vol te stoppen met rommel van (grotendeels) anderen.

    Geplaatst door Ws68 op 23:56 07-jan-2010
  • "Eén ding moet duidelijk zijn. Het is ook onze rotzooi." Na afloop van zijn toespraak zei Tichelaar dat wegkijken ongepast en unfair is. "Je kunt zeggen: dat kernafval is niet voor ons, maar voor wie dan wel?" "

    VOOR DIEGENE DIE VOOR DEZE ROMMEL HET MEEST VERANTWOORDELIJK IS, idioot...

    Geplaatst door Ws68 op 00:00 08-jan-2010
  • Ze willen toch alles centraliseren in de Randstad?! Begraaf het daar maar! Ik heb de indruk dat Jacques Tichelaar niet meer is dan een vazal van Den Haag!

    Geplaatst door Frank Es op 00:17 08-jan-2010
  • Het lijkt me verstandig om Marketing Drenthe in te schakelen. Die krijgen met alle gemak nog wel een miljoentje los van gedeputeerde Vlietstra voor mooie tv beelden over onze (radio) actieve Provincie. "Drenthe doet wat met je, het is er levensgevaarlijk!" Of "Drenthe doet wat met je, een stralende toekomst!" Of "Drenthe doet wat met je, je voelt de (kern) energie stormen!"

    Geplaatst door flame op 00:27 08-jan-2010
  • ''Weglopen voor een nationaal probleem is onverantwoordelijk.''

    Oké, weglopen lost inderdaad niets op. Maar stel, we lopen daar niet voor weg, is van een nationaal probleem een regionale milieuramp maken is dan een verantwoorde oplossing?

    Geplaatst door MurphyBrown op 00:28 08-jan-2010
  • Hé, we zouden ook op alle Drentse daken zonnepanelen kunnen zetten en deze aan elkaar linken. Of is dat voor CDA/PvdA/CU een te simpele oplossing? Oh nee ik was even vergeten dat RWE ook nog interesse had in onze kerncentrales en graag nog meer wil bouwen. Da's nou Drenthe, niet duurzaam maar alleen aandacht voor de cente.

    Geplaatst door flame op 00:55 08-jan-2010
  • Als in Drenthe kernafval wordt opgeslagen, kan het hele imago van Drenthe als groene provincie in de prullenbak. Wat mij beteft mag de heer Tichelaar weer opstappen. Zo wordt het Noorden het afvalputje van NL.

    Laten we het afval die we met zijn allen produceren naar draagkracht verdelen. Dus als de helft van de bevolking woont in de Randstad, dan moet ook daar de helft van het geproduceerde kernafval en CO2 worden opgeslagen. Misschien wel meer omdat de Randstad naar verhouding de grootste vervuiler is.

    Het wordt tijd dat de knop om gaat in Den Haag! En hier zijn juist kansen voor het Noorden om te investeren in duurzaamheid. Als we daarin koploper worden dan is dat op langere termijn goed voor de Noordelijke economie. GS in Drenthe heeft dit begrepen. De heer Tichelaar (nog) niet. Ik hoop dat GS voet bij stuk houdt.

    Geplaatst door El Cid op 08:08 08-jan-2010
  • @ El Cid op 8:08 08-jan-2010:
    "GS in Drenthe heeft dit begrepen"

    Gedeputeerde Klip begrijpt het kennelijk niet meer. Ze 'benadrukt dat Drenthe geen opslag van nucleair afval toestaat. Althans op dit moment niet.'
    Op welk moment zal de Klip-kip de neus 180 graden de andere kant op laten wijzen?

    Geplaatst door nijdrenth op 08:44 08-jan-2010
  • Gek toch, lees net op www.rtvdrenthe.nl hierover niets. Of zou, zoals daar staat geschreven, het om een verkiezingsstunt gaan van de salonsocialisten.

    Geplaatst door casper kloos op 09:22 08-jan-2010
  • Als er verkiezingen zijn stemmen op de PVV, dan krijg je nog meer kerncentrales en dus nog meer afval.

    Geplaatst door geerthen op 09:27 08-jan-2010
  • Groningen blijft natuurlijk de meest aangewezen plek om kernafval en CO2 op te slaan. De winning van aardgas wordt langzaamaan minder en er zijn volop gemeenten in Groningen die een stevige "boost" goed kunnen gebruiken.

    Geplaatst door cees koos op 09:38 08-jan-2010
  • laat die tichelaar zelf op zo'n hoop gaan wonen!
    vrijwel niemand wil erboven wonen.. waarom zouden wij dat dan wel moeten doen?
    om hem een plezier te doen!?
    er hoeft maar een lekje te zitten in die opslag en de gezondheid dan?
    pfff... onbegonnen discussiepunt.. want hij slaat nergens op!
    dus tichelaar.. ga er zelf boven wonen in een hutje op de hei!;-)

    Geplaatst door Witchy op 09:45 08-jan-2010
  • Als je die troep zonodig ondergronds wilt opslaan kun je dat beter daar doen waar veel mensen wonen. Dat is een betere garantie dat het nog enigszins "veilig" gebeurd (wie o wie kan er een paar duizend jaar vooruit kijken?).
    Kortom: onder het Binnenhof ermee!

    Geplaatst door Tukkerije op 10:21 08-jan-2010
  • Tuurlijk cees koos om 09:38 :)

    Geplaatst door MurphyBrown op 10:26 08-jan-2010
  • Wel graag profiteren van de vruchten van de vooruitgang (gezondheidszorg!) en weglopen voor de lasten: dat kan natuurlijk niet. Natuurlijk heeft Jacques roerend gelijk!

    Geplaatst door schoenlapper op 10:40 08-jan-2010
  • Tussen tuurlijk en cees koos moest een komma staan. :):):)

    Ik zeg het maar even, want nu staat het er anders dan ik had bedoeld. Sorry, ik heb soms wat last van volledigheidsdwang. :)

    Geplaatst door MurphyBrown op 10:40 08-jan-2010
  • Ik zou die "halveringstijd" maar met de nodige argwaan beoordelen....

    In Tsjernobil dachten we er ook binnen honderd jaar vanaf te zijn en ook dat gaat een 1000% ( DUIZEND PROCENT !!! ) tegenvallen, schijnt het.....

    Maar als je goedkoop en überhaupt energie wilt blijven opwekken, zul je bepaalde zaken moeten accepteren......

    Als je geen orgaan wilt doneren na je dood, zul je er tijdens je leven ook geen ontvangen...

    Als Ijsland zijn schulden niet betaald zal het niet worden toegelaten tot de EU....

    Als je ongezond leeft, zul je een daarop afgestemde geneeskundige verzorging gaan genieten.......

    Als je vertrekt uit Afghanistan zet je de Amerikanen voor schut en zal je dat economisch gaan merken.....

    Als je geen kernafval in je gemeente wilt hebben, zul je bij extreme weersomstandigheden als eerste als gemeente worden afgesloten van de nutsvoorzieningen.........

    En zo kan ik nog wel even doorgaan......
    Sience fiction! Nog wel, maar geen 10 jaar meer, vrees ik.....

    Geplaatst door guppie op 10:55 08-jan-2010
  • Het 1e wat die Fries naar buiten brengt is direct rampzalig!
    "We zijn geen nationaal afvalputje"... Maar wel een afvalputje voor Friesland! Alle rotzooi wordt hier gedumpt! Drenthe wordt bestuurd door Friesche afvallers....
    Alleen voor nu, zonder racistisch te zijn... Eigen volk eerst!!! Blank of zwart, maar Drenten eerst... Friezen met spoed retour afzender!!

    Geplaatst door Farting Hero op 11:00 08-jan-2010
  • Tichelaar maakt van zijn taak "behartigt de commissaris de belangen van de provincie." het omgekeerde: Hij behartigt de belangen van het anderen in Drenthe. (Citaat komt van site ministerie binnenlandse zaken). De belangen van Drenthe worden op geen enkele manier gediend door nu al de mogelijkheid te openen voor de opslag van kernafval, het nieuws dat men vanuit Den Haag de opdracht heeft gegeven de bevolking klaar te maken voor de opslag van kernafval plaatst de opmerkingen in een zeer dubieus daglicht. Tichelaar is duidelijk bezig met Haagse belangen. Los van de discussie over kernafval vind ik het erger dat Drenthe een CdK heeft die men niet kan vertrouwen als belangen behartiger van Drenthe.

    Geplaatst door Wesp op 11:03 08-jan-2010
  • Wesp op 11:03 08-jan-2010: driewerf kletspraat! Bijdragen aan de oplossing van dit probleem is in ieders belang. Dus ook in het belang van Drenthe.

    Geplaatst door schoenlapper op 11:19 08-jan-2010
  • Het in de grond stoppen van kernafval is struisvogelpolitiek.

    Los van de vraag of we nu kernenergie willen of niet zitten we sowieso met kernafval van ziekenhuizen/Petten.
    Als je het in de grond sopt zie je het niet meer, maar hoe veilig is dat? De opslagmijnen in Duitsland blijken na goed 30 jaar al niet meer zo veilig. Hoe is dat over 100 jaar, of over 1000? Meest veilig is daarom bovengrondse opslag.

    Het als maar promoten van het ondergronds opslaan getuigt van een hoge mate van tunnelvisie.

    Geplaatst door Tukkerije op 11:41 08-jan-2010
  • Wesp helemaal mee eens, beetje de mooiste provincie van Nederland gaan gebruiken als kernafvalberg welliswaar ondergronds. Stel je voor op een mooie zondagmorgen in de lente loop ik met mijn vrouw en kind van 3 over de heide en mijn zoon zegt kijk papa vrachtwaggel. En wat zie ik een vrachtwagen met mensen met pakken erin kernafval dumpen
    ondergronds want dan ziet niemand het. Komen die heren uit Den Haag echt niet verder dan Zwolle en zijn wij werkelijk niets in hun ogen, en alleen maar voor de gaswinningsgelden en dumpplaats voor kernafval. Kom eens een keer kijken in Drenthe en je weet dat je hier nooit en te nimmer dit moet doen. En Tukkerije helemaal gelijk lekker makkelijk onder de grond stoppen en dan is het er niet meer want wij zien immers niets. En voor Ticchelaar nu al laten zien dat je een marionet bent van Den Haag stap maar op als je niet voor Drenthenaren opkomt.

    Geplaatst door okedan op 12:11 08-jan-2010
  • REDACTIE, WAAROM WORDT HET ONMOGELIJK GEMAAKT OM OP ARTIKELEN TE REAGEREN ALS CULEMBORG, INFILTRATIE PVV ENZOVOORT?

    Geplaatst door luukluuk op 12:23 08-jan-2010
  • luukluuk op 12:23 08-jan-2010: Jouw reacties op deze onderwerpen zijn inmiddels genoeglijk bekend.

    Geplaatst door schoenlapper op 12:39 08-jan-2010
  • luukluuk op 12:23 08-jan-2010 Het schijnt dat dat komt omdat ik schoenlapper onheus bejegen (bron Cees Koos http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/article5668397.ece/160-Ontslagen-bij-UMCG ). Ik kan dat niet bevestigen want ik heb niets van de moderatie gehoord.

    schoenlapper op 11:19 08-jan-2010 Het algemeen belang is in dit geval maar een klein deel van het Drentse belang. Tichelaar zegt het nationale belang te dienen maar zelfs dat is maar de vraag. Opslag in zoutkoepels blijkt uit vele onderzoeken een slechte en gevaarlijke oplossing te zijn. Verder is duidelijk dat Tichelaar niet het Drentse belang dient omdat hij tegen de huidige standpunten van de Drentse provincie ingaat, waarschijnlijk onder druk van zijn politieke vrienden in Den Haag of vrijwillig om ze te "pleasen". De campagne om ons klaar te maken voor de opvang is gestart vanuit Den Haag en dat belang dient hij. De provinciale staten van Drenthe hebben op geen enkele wijze verzocht die campagne te starten.

    Geplaatst door Wesp op 12:53 08-jan-2010
  • @Schoenlapper: Ik kan van u precies hetzelfde zeggen...

    Geplaatst door nemephis op 12:53 08-jan-2010
  • Nee hoor, bij mij niet, schoenlapper op 12:39 (die van jou overigens wel. Vraag me wel af wat je vindt van Guusje, over het samen patrouilleren. Lijkt me wel wat voor jou, maar misschien vergis ik me).

    luukluuk op 12:23 zeg het maar.

    Geplaatst door flits op 13:04 08-jan-2010
  • Tichelaars eigen halfwaardetijd als geloofwaardig bestuurder is plotseling wel heel veel korter geworden.
    Eigenlijk was hij niet meer dan 'rijksgedelegeerde ter bevordering van het opbergen van hoogradioactief kernafval voor de komende 100.000 jaar in mogelijk onstabiele zoutkoepels in een provincie waar toch slechts bejaarden wonen'.

    Geplaatst door Tazio Nuvolari op 13:07 08-jan-2010
  • Principieel ben ik tegen de opslag van kernafval. Begrijp dat het radioactief materiaal van ziekenhuizen opgeslagen moet worden. In het uiterste geval vind ik het acceptabel dat elke provincie zijn eigen afval ergens opslaat. Zo zijn we ieder geval geen afvalputje voor de rest van Nederland.

    Geplaatst door Knoalster774 op 16:48 08-jan-2010
  • Knoalster774 op 16:48 08-jan-2010: Ieder ziekenhuis, iedere gemeente, iedere provincie z'n eigen opslag? Neen: dat lijkt mij niet handig!

    Geplaatst door schoenlapper op 17:04 08-jan-2010
Schrijf een reactie
Op artikelen ouder dan 1 dag kunt u niet meer reageren.

advertenties

Stelling

Met deze doelen is de Piratenpartij een aanwinst voor de Tweede Kamer (uitleg)
Poll
eens (25%)
oneens (75%)
Totaal aantal stemmen: 1258

Verandering van formaat

Dagblad van het Noorden verschijnt vanaf 1 april doordeweeks op halfformaat. Lees meer.

Schrijf je eigen vakantieverhaal!

Wie schrijft het mooiste vakantieverhaal van Groningen en Drenthe? Jij? Dagblad van het Noorden organiseert opnieuw een schrijfwedstrijd voor de jeugd!

DvhN op Twitter

Registratie

Om technische redenen is het tijdelijk niet mogelijk om te registreren op DvhN.nl. Het is niet bekend wanneer het probleem verholpen is. Excuus voor het ongemak. Wij melden het als het weer mogelijk is.

Formule 1 Teammanager

Michael Schumacher doet weer mee! Jij ook? Speel het spel en volg het Formule 1 seizoen.

Top 5 energie (tip)

Met Wonen&Co naar Amsterdam of Berlijn

http://www.dvhn.nl/incoming/article3354173.ece

Met Wonen&Co naar Amsterdam of Berlijn.
Lees hier meer.

advertenties

19\20 maart open dagen

assen ints.techn.sleen

Community voor boekenlezers

Watleesjij.nu is de community voor boeken-liefhebbers. Zoek je favoriete boeken en zeg wat je ervan vindt. Watleesjij.nu

<a href="' + click_url_noembed + '" target="_blank"><img src="http://localhost:8080/admanager/template/ver1-0/graphics/FlashDefault.GIF" width="120" height="120" border="0" alt=""></a>

Z24 Beursnieuws

<a href="' + click_url_noembed + '" target="_blank"><img src="http://localhost:8080/admanager/template/ver1-0/graphics/FlashDefault.GIF" width="120" height="120" border="0" alt=""></a>