sluiten
Inloggen
Aangesloten sites bij
sluiten

Levensverhaal gewone CPN-vrouwen in trek

  • DVHN | Gepubliceerd op 06 juni 2009, 07:00
  • Laatst bijgewerkt op 09 juni 2009, 10:38
beerta - 

"Een groep die tot op heden op weinig aandacht van onderzoekers heeft kunnen rekenen. Wij willen ze een stem geven, hun verhalen niet verloren laten gaan", zegt politicologe Josien Pieterse. Ze denkt juist in Oost-Groningen nog vrouwen te vinden die hun verhaal willen vertellen. Ze is geen onbekende in het gebied. Haar grootouders komen uit Beerta.

In totaal twaalf interviews willen de onderzoekers afnemen. Tot oktober hebben ze de tijd. "We willen alles weten over hun politieke activiteiten, dagelijkse bezigheden, motivaties en verwachtingen omtrent het lidmaatschap van de CPN en hun ervaringen juist ook tijdens de Tweede Wereldoorlog." De gesprekken worden bij de mensen thuis gevoerd. "In eigen vertrouwde omgeving. We nemen er alle tijd voor."

Het IIAV streeft ernaar de kennis over de positie van vrouwen te vergroten en verder onderzoek te bevorderen om zo een bijdrage te leveren aan de emancipatie van vrouwen.

Meer info is te vinden op www.iiav.nl.

Inloggen
Reacties
  • Ik ben ook heel nieuwsgierig naar de levensverhalen van al die 'ongewone' CPN vrouwen. Ik bedoel al die keurig opgevoede en hoog opgeleide vrouwen, die in de jaren 70 de stalinist Marcus Bakker kwamen ondersteunen in zijn toen al mislukte revolutionaire strijd.

    Geplaatst door Frans Kerstholt op 11:41 06-jun-2009
  • Zo te zien hier het aantal reakties, valt het toch wel tegen.

    Geplaatst door Jkoekoek op 12:00 06-jun-2009
  • Twaalf interviews. Da's niet veel als je iets over de gehele groep wilt zeggen. En de opmerking van Frans Kerstholt op 11:41 06-jun-2009 is natuurlijk ook interessant. Hij bedoelt natuurlijk de Ella Vogelaartjes.
    CPN vrouwen waren gehoorzaam. Het persoonlijke leven was geheel ondergeschikt aan Ideaal, Partij en Man. Daar kunnen nog wel leuke anekdotes worden verteld. Het zal zeker geen reclame worden voor de CPN!

    Geplaatst door schoenlapper op 12:27 06-jun-2009
  • Een sneer uitdelen van achter je pc is een stuk makkelijker dan daadwerkelijk met gevaar voor eigen leven de bezetter te dwarsbomen.

    Geplaatst door empathies op 12:59 06-jun-2009
  • Wat heeft dit voor nut? Emancipatie? Het was een hele foute beweging! Willen ze nog steeds niet toegeven!

    Geplaatst door jerrie3 op 13:02 06-jun-2009
  • empathies op 12:59 06-jun-2009: Jij bedoelt natuurlijk Het Verzet in de Tweede Wereldoorlog? Natuurlijk dienen verzetshelden te worden geëerd en gerespecteerd. Ook communistische verzetshelden. Maar het verzet kan natuurlijk niet geclaimd worden door communisten. Dat zou een goeie grap zijn en een miskenning van alle (andere) verzetshelden. Ook hier geldt: je moet wel een beetje weten waarover je het hebt!

    Geplaatst door schoenlapper op 14:45 06-jun-2009
  • Het communisme is ontstaan in een periode dat de arbeid(st)ers in met name Oost-Groningen verschrikkelijk werden uitgebuit. Ik zou een ieder willen adviseren om het boek "de Graanrepubliek" van Frank Westerman te lezen.

    In d huidige periode van zichzelf verrijkende topmannen, van zichzelf vervreemde socialisten, onbetrouwbare christen-democraten en onzinroepende liberalen zou er best wel weer eens ruimte kunnen ontstaan voor de communistische beweging. Dat moet dan wel een communisme worden in zijn zuiverste vorm en geen NoordKoreaanse variant

    Geplaatst door Henk-Uit-Haren op 14:57 06-jun-2009
  • Henk-Uit-Haren op 14:57 06-jun-2009: Jongen mensen willen vooruit, vernieuwen, naar de toekomst. Communisme en socialisme zijn van gisteren, hebben in de vorige hun mislukking all over the world laten zien en er bestaan geen denkers/staatslieden/leiders die nog brood zien in communisme en socialisme.

    Geplaatst door schoenlapper op 15:23 06-jun-2009
  • @schoenlapper; communisme en socialisme zijn van gisteren zeg je. Waar baseer je dat op. Juist in Zuid-Amerika zijn er veel regeringen op basis van het socialisme waar het nu veel beter gaat dan vroeger.

    Schoenlapper; leg eens uit wat dan de toekomst is. Bedoel je hiermee de christen-democratische politiek? De stroming die bol staat van schijnheiligheid, corruptie en leigenachtigheid

    Geplaatst door Henk-Uit-Haren op 16:16 06-jun-2009
  • Henk-Uit-Haren op 14:57 06-jun-2009.
    Ik heb niks met het communisme maar ik begrijp je wel denk ik. Het kapitalisme is doorgeschoten. Dat er verschil is daar heb ik geen enkele moeite mee. En ik heb óók niks tegen mensen met geld. Ben gelukkig niet jaloers van aard. Maar zoals het nu gaat, gaat het te ver, zijn de verschillen te groot. Als de directeur van RWE-energie iets van 8 miljoen per jaar verdient terwijl er steeds meer mensen naar de voedselbank gaan dan klopt er iets niet. En op dát punt ben ik het met je eens.

    In de zorg gaat het al net zo. De bejaardenverzorgsters (prachtmeiden) werken zich kapot voor een hongerloontje terwijl de managers van het verzorgingstehuis kapitalen verdienen. Dát gaat mij óók te ver. Dus je hebt welterdége een punt!

    Geplaatst door 81114 op 17:10 06-jun-2009
  • Henk-Uit-Haren op 16:16 06-jun-2009: bedoel jij de staten Cuba (Castro), Venezuela (Chaves) en Bolivia (Morales)? Noem jij dat "veel" landen waar het nu "veel" beter gaat. Pupulisme, demagogie, staatsterreur? Zijn deze landen jouw hoopgevende voorbeeld voor de toekomst? Het nieuwe perspectief voor de toekomst? Deze landen ontworstenen zich moeizaam aan hun geschiedenis, strijden vaak geweldadig om de macht en zijn eerder achterlijk dan vooruitstrevend.

    Geplaatst door schoenlapper op 17:21 06-jun-2009
  • "Het persoonlijke leven van de vrouw is geheel ondergeschikt aan Ideaal, Partij en Man": klinkt als SGP, Christenunie en CDA..........

    Geplaatst door criticus op 17:53 06-jun-2009
  • Het CDA is wat ruimdenkender criticus op 17:53 06-jun-2009 maar verder heb je gelijk.;-)

    Geplaatst door 81114 op 18:15 06-jun-2009
  • Toch wel zielig voor deze vrouwen dat hun nazaten in Oost-Groningen nu op Wilders hebben gestemd.

    Geplaatst door Zandster op 18:22 06-jun-2009
  • Schoenlapper; Cuba ligt niet in Zuid- , maar in Midden-Amerika.
    Verder: de door jou genoemde landen werden voorheen geregeerd door dictators, die hun oren lieten hangen naar het m.n. republikeinse Amerika.
    Maar goed, jij gelooft blijkbaar meer in het evangelie van chr-democraten zoals meneer Berlusconi.

    Geplaatst door Henk-Uit-Haren op 19:08 06-jun-2009
Schrijf een reactie
Op artikelen ouder dan 1 dag kunt u niet meer reageren.
advertenties

Stelling

Niks mis met groene schaatsblokjes uit Assen (uitleg)
Poll
eens (75%)
oneens (25%)
Totaal aantal stemmen: 135

Dr. Denker digitaal

Dr Denker online. Klik hier voor de doordraaiertjes.

Speel het Vancouver 2010 Spel!


Speel het Vancouver 2010 Spel en win mooie prijzen! www.wistikal.nl/vancouver

DvhN op Twitter

Top 5 energie (tip)

Met Wonen&Co naar Amsterdam of Berlijn

http://www.dvhn.nl/incoming/article3354173.ece

Met Wonen&Co naar Amsterdam of Berlijn.
Lees hier meer.

Community voor boekenlezers

Watleesjij.nu is de community voor boeken-liefhebbers. Zoek je favoriete boeken en zeg wat je ervan vindt. Watleesjij.nu

advertenties

Z24 Beursnieuws