Help, vakantie! Hoe voorkom je keuzestress?

Het vakantiegeld is (bijna) binnen. Maar waar ga je heen van je gespaarde centen? Keek je vroeger in een paar folders van het reisbureau, nu is het (online) aanbod overweldigend. Hoe voorkom je vakantiekeuzestress?

Onbegrensde mogelijkheden

Wat gaan we deze zomer doen, en waar? Een coast-to-coast roadtrip met de camper door Amerika? Midzomernacht in Zweden? Snorkelen in Indonesië? Een Oost-Europese stedentrip? Olifanten redden in Thailand? Of gewoon weer naar die leuke camping met dat barretje in Zuid-Frankrijk?

De mogelijkheden zijn onbegrensd: vliegen is zeer betaalbaar door de opkomst van lowcost airlines, en airbnb en aanverwante sites zorgen ervoor dat je ook voor weinig geld kunt overnachten op populaire locaties. Zo kan het grote googelen beginnen. Daarmee begint voor veel mensen de vakantiekeuzestress, terwijl vakantie toch juist leuk moet zijn. De kern van het probleem: Het! Moet! Leuk! Zijn! Wat doe je aan vakantiekeuzestress (vks) en valt hij te voorkomen?

Volgens Jeroen Nawijn (39), onderzoeker ‘duurzaam toerisme en transport’ aan de NHTV in Breda (voorheen de hogeschool voor toerisme), is het een typisch modern probleem: ,,Mensen krijgen steeds meer informatie en worden bewust of onbewust gedwongen die mee te nemen in hun keuzes. Er zijn veel beoordelingssites, van TripAdvisor tot Yelp voor hotels en activiteiten. Zo kun je overgeïnformeerd raken, net als bij studiekeuzestress.”

Luxeprobleem

Is vks dus een typisch first world problem? Nawijn: ,,Vakanties zijn per definitie een luxe goed, al beschouwen veel Nederlanders het als een recht. Het is een probleem van de ‘ontwikkelde delen van de wereld’.”

Dat vks een luxeprobleem is, onderschrijft Corno van den Berg van reisblog www.droomplekken.nl (ruim 150.000 unieke bezoekers per maand). ,,Vroeger kreeg je bij een reisbureau folders mee, nu heb je eindeloos veel info. ‘Iedereen’ wil de hele wereld zien, maar ‘niemand’ heeft genoeg geld of vakantiedagen, of er moet rekening worden gehouden met de kinderen. De steeds hogere eisen leveren ook stress op.”

Het vakantiebudget is een belangrijke factor bij het maken van een keuze, maar het werkt bij Nederlanders vaak op een verkeerde manier door. Nawijn stelt voorzichtig: ,,Nederlanders zijn bij hun keuze wat meer gericht op de prijs, in vergelijking met andere landen.”

Van den Berg is uitgesproken: ,,Doordat we in Nederland altijd goedkoper willen, blijf je zoeken en ook dat levert stress op. We creëren een reiscultuur waarbij goedkoop het belangrijkste is. Ik ga voor kwaliteit. Ook ik wil voordelig reizen, maar hoef niet het goedkoopste.”

Dus moet je je erbij neerleggen als je in het vliegtuig hoort dat je buurman 100 euro goedkoper uit is? Van den Berg: ,,Je moet je er niet alleen bij neerleggen, je moet ervan genieten! Het gaat om een mooie vakantie, niet om de goedkoopste.”

Bonnefooi

Een geslaagde vakantie begint bij de voorpret. Dat is volgens Van den Berg dus niet de hele avond het internet afzoeken naar de goedkoopste tickets. ,,Vakantievoorbereiding moet leuk zijn, maar wanneer je een hele avond vliegtickets zit te vergelijken, is dat geen voorpret meer. Dat is stress.”

Ook Nawijn weet uit onderzoek dat mensen in de stress de lol van vakantie weleens vergeten. ,,Mensen gaan met vakantie omdat ze het leuk vinden. Dat moeten ze in de voorbereiding niet vergeten, hoe simpel het ook klinkt. Onderzoek wijst uit dat de mensen de week voor hun vakantie gestrester zijn dan twee weken ervoor.”

Een oplossing voor vks is natuurlijk zo min mogelijk voorbereiden door op de bonnefooi naar het zuiden te rijden met de kampeerspullen achterin de auto. ,,Je kunt ook ter plekke steeds meer regelen, via sites met je smartphone of tablet. Dat maakt de stress vooraf minder groot, het maakt de keuzes ter plekke bovendien spontaner.” Al kan daar natuurlijk net zo goed stress ontstaan als blijkt dat van alles is volgeboekt. En, belangrijker wellicht, je moet het maar kunnen: zonder iets te regelen op pad gaan.

Wie zo min mogelijk wil voorbereiden, heeft meer mogelijkheden. ,,Mensen willen steeds meer vooraf geregeld hebben, dat is ook het succes van de all-inclusivevakanties zoals cruises.” Dan moet er wel een nieuwe keuze worden gemaakt, namelijk: wélke all-inclusive kies ik? Maar zelfs die keuze valt te vermijden, zegt Nawijn. ,,Sommige mensen willen worden verrast. De laatste jaren zijn touroperators die verrassingsreizen verkopen in opkomst. Die verkopen vooral stedentrips aan jonge stelletjes. Jongeren hebben minder gezien, ze zijn dus makkelijker te verrassen.”

Een factor die ook meespeelt in de keuze is dat veel mensen graag pochen, aldus Van den Berg. ,,Je vakantie is vandaag de dag onderdeel van je identiteit. Ik ken mensen die op vakantie de meest avontuurlijke dingen doen, terwijl ze in het echt heel saai zijn. Zolang ze de vakantiefoto’s maar op Facebook kunnen zetten.”

De meest extreme remedie tegen vks is natuurlijk thuisblijven. Maar is dat ook een oplossing? Nawijn: ,,De laatste jaren gaat tachtig procent van de Nederlanders met vakantie. Wie niet gaat kan niet. Vanwege ziekte of om financiële redenen. Uit onderzoek blijkt dat slechts 3 procent geen zin heeft in vakantie. Verder blijkt dat mensen zich tijdens de vakantie beter voelen, maar dat het geluksgevoel voor en na de vakantie gelijk is. Je voelt je ná de vakantie niet beter dan ervoor.”

Toch maar met vakantie dus. Maar waarheen? Op zijn site www.droomplekken.nl geeft Corno van den Berg tips. Daarnaast krijgt hij veel vragen. ,,Gelukkig zijn die meestal specifiek, maar vaak ook veel te breed. Bij vragen als ‘ik hou van wandelen in Europa. Waar kan ik heen?’ denk ik: pak een Bosatlas, zo ingewikkeld is het niet!” De reisblogger viel nog iets op: ,,Mensen kunnen niet googelen, ze zoeken te breed. Stranden in Portugal of walvis spotten. Je moet specifieker zoeken voor betere resultaten. Bij een reisbureau vroeg je vroeger ook niet te breed, want dan ging je met tientallen folders naar huis.”

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven