Column William Pomp: Jaguar

Als de ruitenwisservloeistof op is, is dat voor jou reden om alweer een nieuwe auto te kopen. Ik hoor het mijn vader nog hoofdschuddend zeggen als er weer eens een andere bolide op de oprit stond. Ik geef toe, het was best een beetje ziekelijk.

Auto’s kopen was mijn favoriete tijdverdrijf, totdat mijn werkgever de hobby hardhandig de nek omdraaide door me in een leaseauto te stoppen. De teller stond toen op 141 exemplaren.

Het begon allemaal op mijn negentiende met een blauwe Austin Maestro, totdat ik na een feestje in het clubhuis van postduifvereniging De Luchtbode in Zwolle langs het muurtje schuurde en de rechter achterzijde open haalde. Het wagentje bleek onder de roest te zitten.

Na een Passat volgde een serie Fords. Ik was gek van de Sierra. Een witte sedan-uitvoering staat me nog helder voor de geest, maar de bronzen hatchback met 2.3-liter V6-benzinemotor spande de kroon. Aan de donkerrode Opel Omega die ik op de kop tikte in Schoonebeek bewaar ik ook goede herinneringen.

Een van mijn beste aankopen was een zwarte BMW 520i van het model dat in 1995 op de markt kwam. Het eerste ritje was een weekendje Londen, een cadeautje voor de zilveren bruiloft van mijn ouders. Reed ik daar, de koning te rijk, met die zoemende bolide zo onder de Big Ben door.

De handel legde me geen windeieren. Er zat een stijgende lijn in de modellen. Van een Audi TT stapte ik over naar een sportief gelijnde Italiaan, de auberginekleurige Alfa Romeo GT. Die maakte weer plaats voor een smaragdgroene Mercedes CLK 230 Kompressor.

Natuurlijk zat er ook wel eens een poedel tussen. Op de Jaguar XK8 die ik kocht in Klazienaveen liep ik leeg. Draagarmpje links stuk, stuurstangetje rechts naar de bliksem. Voor de reparaties deed ik zaken met een sleutelaar in een vervallen loods op een tweederangs Gronings industrieterrein. Desondanks liepen de kosten gierend uit de klauwen.

Nóóit meer een Jaguar voor mij. Ik stoot mijn hoofd niet twee keer aan dezelfde steen, in tegenstelling tot anderen. Die laten zich blijkbaar door niets weerhouden, al heeft een auto ze nog zo vaak laten staan. Sterkte bij Renault volgend jaar, Daniël Ricciardo.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.