Commentaar: Aan het spoor

Een spoorverbinding is als zuurstof voor een stad. Dat was honderd jaar geleden zo, toen er treinen reden tussen Assen en Stadskanaal en van Stadskanaal naar Emmen en Zuidbroek.

En dat is nu niet anders, het moment dat het ja of nee wordt uitgesproken over het doortrekken van spoorverbinding GroningenVeendam tot aan Stadskanaal.

Het geld ligt klaar (63,7 miljoen euro) maar de handtekeningen worden maar niet gezet. Want wie betaalt bijvoorbeeld (mee) aan het onderhoud? Hiervoor wordt ook gekeken naar het ministerie van Infrastructuur.

Maar in Den Haag kijken ze toch niet verder dan Station Zwolle? Dat zou je kunnen afleiden uit de nota ‘Toekomstbeeld Openbaar Vervoer 2040’ die staatssecretaris Stientje van Veldhoven afgelopen week presenteerde. Centraal daarin staat het rondje met ‘metro-achtige’ treinen tussen negen grote steden, waarvan Zwolle de meest noordelijke is.

Tussen die steden (de Randstad, Breda, Eindhoven, Nijmegen, Arnhem en Zwolle) moet elke tien minuten een trein vertrekken zodat je nooit meer op de dienstregeling hoeft te letten ‘want er staat er altijd een (bijna) klaar om in te stappen’.

Een hard gelag voor Groningen en Assen die het vooralsnog moeten doen met een paar snellere spitstreinen die Assen dan weer zouden moeten overslaan om dat kwartier reistijd naar Amsterdam te winnen. Kruimelwerk.

In de microfoon van het radioprogramma Spijkers met Koppen zei staatssecretaris Van Veldhoven zaterdag dat het geschetste beeld voor 2040 een vergezicht is waarbinnen alle infrastructurele investeringen van de komende twee decennia moeten passen.

En het spoor tussen Veendam en Stadskanaal dan? Daar wordt in de nota niet over gerept. Of Stadskanaal verder vergrijst óf dat een treinverbinding voor nieuwe impulsen zorgt, mag dan lokaal van levensbelang zijn, Den Haag denkt groter.

Enige houvast is dat het ontsluiten van Stadskanaal in elk geval niet strijdig is met het grote denken van de staatssecretaris.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.