Commentaar: Stopt niet te Assen

Het leek een mooie blijk van eensgezindheid toen oktober vorig jaar het Noorden een snellere treinverbinding met de Randstad via bestaand spoor bepleitte. Gedeputeerden en wethouders van de vier grootste gemeenten deden dat gezamenlijk in een open brief.

Het was ook wel een beetje een knieval. Nog altijd is er veel te zeggen voor een nieuwe snelle trein van en naar de Randstad langs het traject van de afgeblazen Zuiderzeelijn (Groningen, Drachten, Heerenveen, Emmeloord, Lelystad). Zo’n verbinding ontstijgt het regionale belang. Het woon-werkverkeer met de snelle trein kan het overvolle westen van het land ontlasten, zoals werkgeversorganisatie VNO/NCW altijd heeft betoogd. Bovendien kan het tracé uitgroeien tot belangrijke verbinding tussen de Randstad en Noord-Duitsland

NS-topman én D66-coryfee Rogier van Boxtel ontvouwde gisteren zijn plan voor een extra, snellere trein tussen de Randstad en Groningen. De rit van die trein gaat korter duren, onder meer door het schrappen van stops, waaronder die op het station van Assen.

Opmerkelijk genoeg lanceerden de Groningse wethouder Paul de Rook, medeondertekenaar van de open brief van vorig jaar, met kandidaat-raadslid Tom Rustebiel (beiden ook D66) gisteren nagenoeg eenzelfde plan op de opiniepagina van deze krant. Ook daarin is geen ruimte voor een stop in de Drentse hoofdstad. De twee stellen dat Groningen moet durven kiezen voor zijn eigen ambities.

Met Van Boxtel doen ze Assen daarmee tekort. Het economisch belang van de Drentse hoofdstad voor de noordelijke economie is groeiende. Dat komt onder meer door de druk bezochte evenementen op het TT-terrein die ook een goede spoorverbinding eisen. Voor De Rook geldt dat hij wel heel gemakkelijk breekt met de noordelijke eenheid, die werd ingezet om een snellere trein te bepleiten. Assen en Drenthe hebben reden teleurgesteld te zijn over het NS-plan, en boos te zijn op de Groningse D66-wethouder.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.