Opinie: Alleen een nieuwe spoorlijn helpt echt

Verbetering van de bestaande spoorlijnen is niet de oplossing voor een goede verbinding met de Randstad. Alleen NoordLink, een nieuwe spoorlijn van Groningen via Leek en Drachten biedt soelaas.

In een artikel van 18 september lezen we het euforische nieuws van de Drentse commissaris Jetta Klijnsma dat de treinreiziger op niet al te lange termijn binnen anderhalf uur vanuit hartje Groningen (of Leeuwarden) in hartje Amsterdam kan komen.

Dit zou mogelijk worden gemaakt middels een rechtstreekse verbinding. Er zouden slechts enkele kleine aanpassingen nodig zijn in onder meer de dienstregeling en dan is het mogelijk. Hier doemt direct de vraag op: Hoe dan?! Snelle treinen nemen enorm veel capaciteit voor andere treinen weg, dus die moeten dan extra aan de kant....

Upgrade

Die extra, snelle trein naar de Randstad vergt dus niet alleen grote aanpassingen in de dienstregeling, maar ook aan de infrastructuur. Aanpassingen die mevrouw Klijnsma over het hoofd heeft gezien!

De NS is in samenwerking met ProRail namelijk van plan om de treinen ook nog sneller en korter na elkaar te laten rijden. Ook daar zijn de benodigde aanpassingen aan het spoor voor nodig. ProRail heeft voor deze upgrade aan de beide bestaande spoorlijnen naar het Noorden een bedrag van 4,5 miljard euro berekend.

Verstoringen

Voor deze 4,5 miljard euro heeft u als (toekomstige) reiziger enkel een reistijdverkorting van maximaal een half uur. Daarbij zou met die snelle trein geen overstap meer in Zwolle mogelijk zijn, maar wordt ook niet meer gestopt in bijvoorbeeld Assen.

Om nog maar te zwijgen over het punt van verstoringen of werkzaamheden aan het trajectdeel Zwolle – Meppel. Op zo’n moment kan Noord-Nederland niet meer per spoor bereikt worden. Ook bij de door ProRail geplande upgrade blijft dat het geval en moet weer met de bus gereden worden.

Alternatief

Om van de bovengenoemde probleemstellingen af te komen en om de onnodig hoge investeringen van ProRail te mijden, is een inzet op een alternatief als een nieuwe tweede spoorlijn naar het Noorden nodig! Een goede, snelle en ontsluitende spoorlijn tussen het Noorden en de Randstad die inmiddels bekend staat als de ‘NoordLink.’

De NoordLink is een spoorlijn die vanaf Groningen plaatsen als Leek, Drachten, Heerenveen, Emmeloord en Lelystad aandoet, van waaruit snel via Almere de Randstad wordt bereikt. De NoordLink is geschikt voor treinen met een snelheid van 200 kilometer per uur en is voorzien van alle nieuwe veiligheidssystemen die er heden ten dage voor benodigd zijn.

Doordat de spoorlijn door twee verschillende treinen wordt gebruikt, verbetert de reistijd tussen Noord-Nederland en de Randstad enorm. De kleinere steden of grote dorpen worden vervolgens door een Regio-InterCity ontsloten. Doordat de bestaande spoorlijn uit Leeuwarden bij Heerenveen aansluit op de NoordLink, profiteert ook zij van de nieuwe, snelle spoorlijn.

Kosten voor de NoordLink zijn geraamd op 3 miljard euro.

Bereikbaarheid

Door deze spoorlijn kunnen reistijd, kosten en ongemak sterk gereduceerd worden, wordt het te besteden bedrag veel efficiënter ingezet én blijft het Noorden goed bereikbaar. Als Werkgroep Spoor in Friesland roepen wij hierbij dan ook zowel de lokale overheden als het bedrijfsleven met klem op om zich volledig in te zetten voor de ‘NoordLink’ en het benodigde lobbywerk in Den Haag daarvoor te verrichten.

Menno van der Veen is voorzitter van de Werkgroep Spoor in Friesland. Meer informatie: www.wgsi-friesland.nl/noordlink.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.