Opinie: CO2 de wereld uit, te beginnen uit Nederland

Het klimaatakkoord is een typisch staaltje van Hollandse lobbypraktijk. Jan Modaal die meebetaalt voor de welgestelde klimaatbewuste burger, hoe verzin je het?

Over het klimaatakkoord dat vlak voor de kerst toch nog afkwam, kunnen we één ding met zekerheid zeggen: het zal de mensheid niet redden. Niet omdat het een rammelend akkoord is, maar omdat de bijdrage van Nederland aan de opwarming van de aarde praktisch niets voorstelt.

Dat is een simpele, feitelijke vaststelling, maar dat kun je bij het huidige klimaatdebat niet zonder risico opschrijven. Je kunt zomaar worden aangezien voor zo’n domoor die maar niet wil begrijpen hoe slecht de aarde ervoor staat. Een hopeloos geval dat de wetenschap negeert en maar niet wil zien wat er allemaal met het weer aan de hand is.

Geen goede vaderlander

Nieuw is dat iemand met kritiek op het akkoord ook het verwijt kan krijgen geen goede vaderlander te zijn. We moeten er niet zo kritisch over doen, maar er juist trots op zijn, zo legde Rob Jetten, het nieuwe licht van D66, in de Volkskrant uit. ‘Een typisch staaltje van Hollandse samenwerking’, dat akkoord. ‘Geen land laat zoveel mensen en belangen meepolderen voor een gedragen aanpak’, aldus de nog kakelverse fractieleider.

Kijk aan, het kleine Nederland als voorbeeld voor de wereld. Het was al het enige land met een klimaatwet en daar komt dit akkoord, resultaat van eindeloze palavers, nu nog bij. Aan de afname van de uitstoot van CO2 wereldwijd kunnen we weinig bijdragen (hoogstens een half procent) maar we kunnen de mensheid wel de juiste weg wijzen. Nederland mag zich, net als destijds bij de kernwapens, weer gidsland wanen. De CO2 de wereld uit, te beginnen uit Nederland!

Draagvlak valt nogal tegen

Vervelende bijkomstigheid is dat het nationale draagvlak nogal tegenvalt. Op het laatste moment stapten de milieuactivisten en de FNV uit het overleg. Ze willen dat er een heffing op de uitstoot van CO2 komt, iets wat volgens rijen economen van naam onmisbaar is in een serieus klimaatbeleid. Maar de werkgevers wilden het niet (te riskant voor economie en werkgelegenheid) en daarom kwam het niet in het akkoord.

Het is niet te hopen dat andere landen dit ‘typisch staaltje’ van de Hollandse lobbypraktijk als voorbeeld nemen. Dan ziet het er voor de aarde nog beroerder uit dan de milieuactivisten nu al schilderen.

Veel kritiek is er op de aanbeveling die het akkoord doet om de Nederlanders in de elektrische auto te krijgen: een dikke subsidie op de nieuwe auto die niet op diesel of benzine rijdt. De nodige miljoenen moeten door de andere automobilisten worden opgebracht. Hoe verzin je het, als je serieus draagvlak zoekt. Jan Modaal die zich geen nieuwe auto kan veroorloven laten meebetalen aan de nieuwe auto van de welgestelde die zo de klimaatbewuste burger kan uithangen.

Allesbehalve progressief

Nederland als gidsland in de strijd tegen de kernwapens was de droom van de progressieven, zeg maar de linkse gemeente. Een akkoord zonder CO2-heffing en met subsidies voor mensen die een nieuwe auto, een warmtepomp en dakisolatie kunnen betalen, is allesbehalve links of progressief. Politici moeten er nog heel veel aan sleutelen voor een nationaal draagvlak. Daarbij moeten ze zich niet laten leiden door fantasieën over dat dekselse kleine landje aan de Noordzee dat de wereld wel even zal laten zien hoe het moet.

Klimaatbeleid? Jazeker, maar juist het besef dat Nederland het verschil niet maakt, geeft rust en tijd om het eerlijker en zelfs duurzamer te doen.

Rimmer Mulder, oud-hoofdredacteur van de Leeuwarder Courant

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.