Opinie: Herstel de verbinding tussen Eelde en Schiphol

Met het huidige beleid heeft Groningen Airport Eelde geen toekomst. Laat GAE zich opstellen als regionaal vliegveld en een frequente verbinding met Schiphol tot stand brengen.

De directie van Groningen Airport Eelde (GAE) blijft vasthouden aan continuering van de hubverbinding met Kopenhagen. Een weinig kansrijke strategie, zo hebben we gezien. Bij iedere lijnverbinding laat de zakelijke reiziger het afweten; hij boekt niet de dure tickets die noodzakelijk zijn voor een economisch gezonde verbinding.

Begrijpelijk ook: wat je niet wilt meemaken tijdens een zakentrip is dat je strandt op een tussenstation. Maatschappijen als Nordica brengen dat risico nu eenmaal met zich mee. De marges zijn smal en onrendabele vluchten worden onder het mom van smoezen niet uitgevoerd. Daar komen geen zakelijke reizigers op af.

Niet Kopenhagen maar Schiphol is de redding

Het moet dus anders. Durf ‘out of the box’ te denken. Niet Kopenhagen is de redding maar ons eigen Schiphol: na Londen Heathrow en Parijs CdG de grootste luchthaven van Europa en de beste hub. Er zijn veel voordelen voor de zakelijke reiziger uit het Noorden om vanaf Eelde naar Schiphol te reizen.

Zo gaat parkeren en inchecken op GAE snel, makkelijk en voordelig. Reizigers zijn op GAE al voorbij de langdurige incheck en security van Schiphol en kunnen Frequent Flyer-voordelen blijven gebruiken, zoals de business lounge. Verder is een flinke tijdwinst te boeken ten opzichte van naar Schiphol reizen met de auto en daar (duur) parkeren en inchecken.

Ook met de trein reizen naar Schiphol is tijdrovend omdat reizigers ook daar geen risico willen lopen en dus een trein eerder nemen dan strikt noodzakelijk. Tot het moment van overstappen zijn zij in Nederland en kunnen ze hun plannen makkelijk aanpassen als dat gewenst is bij vertraging of annulering.

Rechten opeisen

De oplossing is dus: verwerf landingsrechten op onze nationale luchthaven! De reacties op dit idee kan ik op voorhand uittekenen, zoals 'we zitten niet in de Schipholgroep'. Maar net zo goed geldt: als je doet wat je altijd al deed, krijg je wat je altijd al kreeg.

Daarom moet een delegatie uit het Noorden, bestaande uit de Raad van Commissarissen, de Commissarissen van de Koning van Groningen en Drenthe, de betreffende gedeputeerden, colleges van B en W en vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, bij de minister van Economische Zaken landingsrechten opeisen voor een vijfmaal daagse verbinding van GAE met Schiphol.

De Nederlandse Staat heeft economische en morele verplichtingen ten opzichte van het Noorden vanwege de aardgasbaten en de daaruit voortgekomen ellende in Groningen en Drenthe. Het Rijk aanspreken op die verplichting is de sleutel voor de het veiligstellen van de noordelijke luchthaven.

Kostenreductie

De nieuwste groeiscenario’s van Schiphol geven genoeg ruimte voor vijf vluchten GAE – Schiphol vv. GAE kan om ruimte te maken ook een aantal vluchten overnemen van Schiphol, zodat het mes aan twee kanten snijdt. Met deze opzet wordt het Noorden werkelijk met de rest van de wereld verbonden en is GAE van blijvende economische betekenis voor het Noorden.

Er is dan voorlopig geen uitbreiding van vertrek- en aankomstfaciliteiten nodig en GAE kan bewijzen de eerdere en toekomstige investeringen waard te zijn. Wellicht met een afgeslankte directie en een verdere operationele kostenreductie.

Kortom: aandeelhouders van GAE en de Raad van Commissarissen, neem nu zélf verantwoordelijkheid en stel de toekomst van GAE (en de toegezegde investeringen) veilig!

Frank van der Werf woont in Eelde naast het vliegveld en volgt de ontwikkelingen rond GAE al vanaf 1980.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.