Opinie: Ringweg, waar een ‘groot’ land klein in kan zijn

De vastgelopen ombouw van de Zuidelijke Ringweg van Groningen onderstreept de moeite die wij hebben met grote infrastructurele projecten. Het vaak bekritiseerde Frankrijk laat zien dat het anders kan.

We zijn in veel dingen goed, maar (complexe) infrastructuur aanleggen is blijkbaar niet zo ons ding. Projecten duren altijd veel langer dan gepland en worden veel duurder dan begroot. Zelfs een kleine rotonde aanleggen zorgt al voor problemen. Dorpen zijn maandenlang van de buitenwereld afgesloten. Een tunneltje onder een spoorlijntje door moet al een miljoen euro kosten (Bron: Prorail).

Frankrijk

Nee, dan Frankrijk, een land waar we onterecht nog wel eens op willen neerkijken. In hoog tempo zijn daar honderden kilometers hogesnelheidslijnen aangelegd, en die gaan overal overheen en onderdoor. In de jaren tachtig is in Parijs onder de bestaande metro een nieuw metronetwerk (RER) van tientallen kilometers gerealiseerd. Niemand merkte er wat van totdat opeens de metro met zijn imposante stations geopend werd en kon worden gebruikt. En dan het indrukwekkende viaduct van Millau, 270meter hoog en 2,5 kilometer lang. Al deze projecten werden binnen de begroting en vaak sneller dan gepland gerealiseerd.

De grond in

Mede door onze hoge bevolkingsdichtheid is het aanpassen van snelwegen in de steden, of het maken van een extra ring, door veel lezers als oplossing aangedragen, geen optie meer. Ze moeten de grond in. En dan niet met het gedeeltelijk verzinken van wat tunnelbakken, maar helemaal. In het buitenland wordt ook steeds vaker gekozen voor ondertunneling. Wat betreft de Ring Zuid had er vanaf Westpoort een tunnel geboord moeten worden om aansluiting te maken met de A7 bij de Rode Haan, of zelfs verder. En dan niet vlak onder het oppervlak, maar op 50 of 100 meter diepte (zie bijvoorbeeld de metro in Londen) om ellende met verzakkingen zoals bij de Noord-Zuid Lijn in Amsterdam te voorkomen.

Kosten

Boren mag dan nog veel duurder zijn. Uiteindelijk kunnen de kosten wel eens lager blijken, omdat veel ongemak, vertraging en inherente economische schade worden voorkomen; kosten die niet worden meegerekend. De ontwikkelingen en het gebruik van nieuwe boortechnieken zijn al zo ver dat drassige of zanderige grond blijkbaar geen beletsel meer is (zie de Westerscheldetunnel en de Kanaaltunnel). Door veel meer gebruik te maken van boren zullen de kosten ook dalen, bovendien is er veel minder personeel nodig.

Onzalig plan

Waarom dan toch voor dit onzalige plan gekozen? Natuurlijk we hebben niet zo veel ervaring met boor- en tunneltechnieken, maar de belangrijkste reden lijkt toch onze krenterigheid. Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Bestuurders menen goede politieke sier te kunnen maken als ze weer zo goedkoop mogelijk een project hebben binnengehaald. Als eenmaal de ellende begonnen is, zijn ze allang vertrokken. Goedkoop blijkt dan altijd weer duurkoop.

Trots

In Frankrijk is dat anders. Als iets weinig kost, dan zal het ook wel niks zijn. Regelmatig vertelden Franse vrienden me vol trots hoeveel geld ze wel niet voor hun nieuwe aankoop hadden betaald. Een project kan vaak niet duur en groots genoeg zijn: de nationale grandeur. Zo zijn er plannen om in Parijs een nieuw metronetwerk aan te leggen. De Kosten worden geraamd op maar liefst 32 miljard euro. Het werk moet in 2032 af zijn.

Italiaanse toestanden

Als we nu eens met elkaar gingen afspreken dat kostenoverschrijdingen door de verantwoordelijke (ex)bestuurders en opdrachtgevers uit eigen zak moeten worden bijgepast. Dan zullen ze wel leren. Voor de Ring Zuid lijkt me het allemaal te laat en is het maar te hopen dat we geen Italiaanse toestanden krijgen. Dan komt in plaats van een vlottere doorstroming het verkeer helemaal tot stilstand. Kortom, het lijkt allemaal goedkoop gefröbel en gepruts waar we uiteindelijk niet veel mee op zullen schieten. Waar een ‘groot’ land klein in kan zijn.

André Doorlag is psycholoog en woont in Groningen

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.