Aangeboden door: prijsvergelijken.nl

Met deze regel gaan ouders de mist in als het gaat om het schermgebruik van hun kind

-

Nederlandse ouders zijn het massaal eens: de belangrijkste regel wat betreft digitaal mediagebruik van kinderen, is het opstellen van een maximale tijdsduur. Dit blijkt uit onderzoek van Markteffect in opdracht van Prijsvergelijken, onder meer dan 1.000 ouders. Maar liefst 77% van de ouders geeft aan dat ze regels opstellen over een maximale schermtijd. Bij een groot deel hiervan (39%) is dit zelfs de enige regel die wordt gehanteerd wat betreft digitaal mediagebruik.

Denise Bontje, specialist op het gebied van mediaopvoeding, vindt deze regel allesbehalve het belangrijkst. Het gaat er volgens haar meer om wat het kind digitaal doet, dan hoe lang het dat doet. "Kijk naar hoe je kind zijn of haar schermtijd invult. Past wat ze doen bijvoorbeeld bij de leeftijd?”

Zo vaak maken Nederlandse kinderen van 6 tot 12 gebruik van digitale media:

loading  

Het maken van een tijdsafspraak is natuurlijk makkelijker dan het bepalen wat je kind allemaal mag doen op zijn of haar telefoon. Hoe bepaal je als ouder wat voor sites of filmpjes je kind mag bekijken? En wat past precies bij welke leeftijd? Een ouder van een 11-jarige zegt in het onderzoek: “Wij hebben als richtlijn: zou je dit kijken met ons erbij? Zo nee, dan is het dus niet oké.”

Als aanvulling hierop ziet Bontje een duidelijk onderscheid dat je als ouder kan maken, namelijk produceren of consumeren. Consumerende kinderen klikken bijvoorbeeld passief het ene na het andere YouTube filmpje aan, terwijl kinderen die produceren juist actief bezig zijn om zelf iets te creëren. Denk aan het maken van een filmpje op TikTok.

Bontje: "Is je kind alleen maar bezig met het kijken van filmpjes en onderuitgezakt spelletjes spelen? Motiveer het dan eens om zelf iets te gaan maken, om digitale media op een meer creatieve manier te gebruiken. Dat is van een hele andere orde dan alleen maar ‘dingen consumeren’."

Het betekent natuurlijk niet dat je de regels over een tijdslimiet helemaal moet schrappen. Dit soort richtlijnen zorgen juist voor duidelijkheid en structuur bij je kind. Maar waar let je op bij het vaststellen van de juiste schermtijd? En hoe laat je weten dat genoeg ook echt genoeg is?

Veel ouders vinden dit moeilijk: 70% van de regels voor digitaal mediagebruik die door hun kind overtreden wordt, gaat om de schermtijd. “Het is lastig om duidelijke afspraken over schermtijd te maken, het loopt in elkaar over,” zegt een ouder in het onderzoek . “Ook voor en op school wordt de iPad gebruikt, bijvoorbeeld om samen via FaceTime huiswerk te maken.”

Toch zijn er ouders die een duidelijke scheidslijn trekken, en speciaal voor recreatief schermgebruik een tijdslimiet opstellen. Dit wordt dan toepasselijk bijgehouden met behulp van een alarm op de telefoon, of met een kookwekker. “Na 1,5 uur gaat het ding weg en de wifi uit,” aldus een ouder in het onderzoek. “Dat levert uiteraard boze buien op, maar dan is het de volgende dag gewoon helemaal geen telefoon meer.”

Ook in deze situatie geeft Bontje als tip om meer naar de inhoud te kijken:

"Probeer erachter te komen waar je kind naar kijkt, of welke spelletjes je kind speelt. Kijk met ze mee en vraag hoe lang een aflevering duurt of uit hoeveel levels een spel bestaat. Dan kun je daar vervolgens duidelijke afspraken over maken, die makkelijker na zijn te komen voor je kind.”

Dit artikel is tot stand gekomen naar aanleiding van een onderzoek naar het toezicht van ouders op het digitale mediagebruik van hun kind (in de leeftijd 6 – 12 jaar). Het onderzoek is uitgevoerd door Markteffect in opdracht van Prijsvergelijken .

De redactie van Dagblad van het Noorden is niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.
menu