Wat is beter, het kopen of het leasen van een elektrische auto?

Foto: pexels.com

Veel Nederlanders twijfelen nog altijd over de elektrische auto. Toch geldt niet voor iedereen, want steeds meer inwoners van ons land rijden in zo’n milieuvriendelijk model. Dat niet alle Nederlanders de overstap maakt is enigszins logisch, voor hen hangen er namelijk nog veel vraagtekens om de elektrische auto heen.

Zo twijfelen ze bijvoorbeeld over hoeveel de auto nog waard is na een paar jaar. Als dit voor jou ook een belangrijk punt is dan kan het beter zijn om een elektrisch model te leasen. Ja, een elektrische auto leasen is gewoon mogelijk! Aan het einde van het contract zul je de vierwieler dan weer inleveren, waardoor jij geen problemen zult hebben als de auto daadwerkelijk veel minder waard is geworden.

Het blijft koffiedik kijken

Op het moment komen er veel nieuwe elektrische auto’s op de markt. Deze ontwikkeling zal de komende jaren niet stoppen. Sterker nog, de kans is groot dat deze trend zich alleen maar verder doorzet. Of het daarom nu wel verstandig is om een elektrisch voertuig aan te schaffen is nog maar de vraag. Een antwoord kan er niet op gegeven worden, dit is namelijk echt koffiedik kijken. Desondanks zijn de voorspellingen wel positief. Zo zal de restwaarde de komende jaren meer toenemen dan eerst gedacht werd, wat blijkt uit het ING Automotive kwartaalrapport van 2019 . Dit is het geval aangezien de vraag van tweedehands elektrische voertuigen groter is dan het aanbod. Hierdoor kan het dus toch wel slim zijn om bijvoorbeeld een Tesla Model Y te kopen, wat ook komt doordat het normaal gesproken minder onderhoud zal nodig hebben.

Toch wel private lease?

Alhoewel elektrische auto’s in het gebruik goedkoper zijn, zijn ze in aanschaf wel een stuk duurder dan een traditioneel voertuig. Dit is met name het geval door de peperdure batterij. De verwachting is dat dit in de toekomst goedkoper gaat worden, maar hoeveel goedkoper en wanneer dit gebeurt is nog onduidelijk. Dit zorgt voor veel onzekerheid, wat je kunt uitsluiten door een private leasecontract af sluiten. Je zult dan maandelijks een bedrag moeten betalen. Het restwaardrisico is net zoals de onderhoudskosten voor de leasemaatschappij. Zelf zul je natuurlijk nog wel de stroomkosten moeten betalen.

Voor- en nadeel van private lease

Private lease heeft een heel groot voordeel: de duidelijkheid die het je biedt. Je zult één bedrag per maand moeten betalen aan de leasemaatschappij, waarbij direct bij in zal zitten. Je zult voor de rest dus alleen nog maar de laadkosten hoeven te betalen. Dat moet je natuurlijk ook bij een brandstofauto, al zijn het dan brandstofkosten in plaats van stroomkosten. Je moet er wel rekening mee houden dat een private leaseauto zo goed als altijd geregistreerd wordt bij het BKR. Dit is nadelig, want het zorgt er normaal gesproken voor dat je een lagere maximale hypotheek af kunt sluiten bij een geldverstrekker.

Opladen bij een partij

Private lease zal dus zorgen voor veel duidelijkheid, maar dat doet het niet op het gebied van de laadkosten. Er zijn veel mensen die dit wel willen hebben. Gelukkig kun je hiervoor terecht bij allerlei verschillende partijen, waar Total een voorbeeld van is. Deze bedrijven leveren groene energie voor een vast bedrag per kWh, meestal kost dit 0,225 euro. Zelfs hierin heb je nog diverse mogelijkheden. Er zijn namelijk diverse pakketten waar je in principe voor zou kunnen kiezen. Je moet dus zelf even onderzoeken welke optie het best bij jou past, maar de kans is groot dat er wel een pakket tussen zit die echt wat voor jou is. Zo zul je ook duidelijkheid over de stroomkosten hebben.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Aangeboden
De redactie van Dagblad van het Noorden is niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.