SNS-directeur Ton Timmerman: “Wij gebruiken onze financiële expertise en persoonlijke benadering om onze klanten te ontzorgen.”

SNS investeert stevig in de mogelijkheden om zijn klanten financieel gezonder en sterker te maken. Waar de meeste banken alleen focussen op digitalisering, wat afstand creëert, zet SNS heel bewust in op nieuwe en betere mogelijkheden om klanten op belangrijke momenten bij te staan met persoonlijk advies. SNS-directeur Ton Timmerman: “Wij gebruiken onze financiële expertise en persoonlijke benadering om onze klanten te ontzorgen op de momenten die ertoe doen.”

Geheel tegen de heersende trend in opende SNS de afgelopen jaren een serie nieuwe filialen. In deze ‘winkels’ treffen klanten hun vaste contactpersoon. Die helpt ze met belangrijke financiële vragen, en geeft ze desgewenst ook handige tips die goed aansluiten op hun financiële situatie. “Zeker na de bankencrisis richten veel banken zich op schaalvergroting, digitalisering, efficiëntie en risicobeheersing, wat vaak ten koste gaat van het persoonlijke contact”, stelt SNS-directeur Ton Timmerman. “Wij zijn zeker niet tegen automatisering, maar denken wel dat die nu te vaak doorschiet. Zeker op belangrijke en vaak onverwachte momenten in het leven zijn digitale kanalen niet altijd de beste vervanging voor menselijk contact.”

Een bank die meedenkt

Timmerman denkt daarbij onder meer aan belangrijke gebeurtenissen: trouwen of scheiden, ontslag of arbeidsongeschiktheid, de geboorte van een kind of de aankoop van een nieuw huis. Daar zit altijd een financieel element aan, dat flink wat stress kan veroorzaken. “Omdat wij precies wilden weten wat dat betekent voor onze klanten, hebben wij daar onlangs onderzoek naar gedaan”, vertelt Timmerman. “Dan zie je dat 37 procent van alle Nederlanders zich zorgen maakt over zijn financiële situatie, en dat veel mensen die zorgen uit schaamte niet willen bespreken of deze voor zich uit schuiven. Erover praten met vrienden, familie of de bank helpt. En daar zien wij een belangrijke uitdaging. Bankieren zou meer moeten zijn dan alleen digitaal contact; een bank die hen kent, meedenkt en die ze kunnen vertrouwen.”

Persoonlijk advies voor iedereen

Naast het groeiende winkelnetwerk met vaste contactpersonen voor klanten, werkt SNS doorlopend aan nieuwe mogelijkheden om er op die belangrijke momenten voor haar klanten te zijn. Met de introductie van ‘Eén-tweetje’ trekt SNS die aanpak nu ook door in een nieuwe bank-app. Hierin kiezen klanten zelf hun eigen SNS-adviseur. Daarmee kunnen ze gemakkelijk een tekstbericht sturen met elke financiële vraag. Timmerman: “De adviseur zoekt alles voor ze uit, en houdt contact via tekstberichten of gewoon een gesprek in de winkel. Als het nodig is, benadert de adviseur één van onze experts voor extra informatie. Hij blijft zelf echter altijd het snel en eenvoudig te benaderen aanspreekpunt. Je wordt niet van het kastje naar de muur gestuurd.”

Een relatiebank

“Ons belangrijkste doel is altijd het aangaan van een persoonlijke relatie met onze klanten”, aldus Timmerman. “Dat vereist vertrouwen, en dat win je alleen als je het belang van de klant voorop stelt. Die voelt immers heel goed aan als je alleen adviseert om er zelf beter van te worden.” SNS adviseert bijvoorbeeld hypotheekproducten van andere aanbieders, als die beter aansluiten op de situatie van de klant. En met de introductie van de Hypotheken Looptijd Service kijkt de bank, bij klanten die dat prettig vinden, elke twee jaar of hun hypotheek nog de beste optie is. Timmerman: “Deze aanpak hanteren we al jaren, en onze klanten zijn zeer positief.”

Over SNS

SNS zet zich ervoor in om Nederland financieel gerust te maken. Bijna iedereen maakt zich namelijk wel eens zorgen over geldzaken. Wij snappen dit en helpen je graag. Daarom vind je hier nu ook dit dossier Gerust over Geld.

Meer informatie over de missie van SNS om Nederland financieel onbezorgder te maken vind je op deze pagina.

Dit artikel valt onder verantwoordelijkheid van de commerciële redactie van NDC mediagroep