Opinie: Geen plastic tasjes en ook geen pasjes

Sinds 1 januari mogen winkeliers geen gratis plastic tasjes meer verstrekken aan hun klanten. Deze maatregel van de overheid gaat mij niet ver genoeg. In Nederland gebruiken we onnodig veel plastic klantenpasjes: per jaar worden er maar liefst vijftig miljoen aangemaakt.

Er zijn digitale oplossingen die nota bene kostenbesparend zijn. Van de Nederlanders bezit 81 procent een smartphone. Al die plastic pasjes zijn anno 2016 dus helemaal niet meer nodig. Overheid en bedrijven zouden de verantwoordelijkheid moeten nemen om duurzamer te worden en plastic passen digitaal te maken.

Meer plastic dan vis in de zee

De voormalige Britse zeilster Ellen MacArthur, die zich met haar Ellen MacArthur Foundation sterk maakt voor een circulaire economie, stelt in The Guardian van 19 januari dat er in 2050 meer plastic in de zee drijft dan dat er nog vis zwemt. Verder schrijft ze dat binnen 35 jaar voor nieuw plastic 20 procent van de olieproductie nodig is.

Dat verontrust mij. Gemiddeld sjouwen we 3 centimeter dikte aan plastic pasjes in onze portemonnee mee. Van vrijwel iedere winkel, of we er nu regelmatig komen of niet, hebben we een plastic pasje. De klantenpas van de bouwmarkt waar je twee keer per jaar komt, zeul je het hele jaar mee. Het roer moet om!

De zorgpas, de groene kaart, de klantenpas: het kan allemaal digitaal tegenwoordig, alleen benutten bedrijven hun kansen onvoldoende en treedt de overheid niet op. Een plastic pasje bestaat naast plastic ook uit laminaat (om het hard te krijgen) en een hoop inkt. Alleen al voor het aanmaken van de jaarlijkse hoop plastic pasjes is in Nederland 152 miljoen liter ruwe aardolie nodig.

Niet alleen de pasjes zelf schaden het milieu, ze worden ook bijna allemaal per post verstuurd, meestal ook nog met een brief erbij. Het gaat dan om vijftig miljoen poststukken van 40-60 gram. Die poststukken worden vervoerd over de weg, wat weer slecht is voor de CO2-uitstoot en ga zo maar door.

Digitaal is de oplossing

Helder moet zijn dat overgaan op papier geen oplossing is. Om papier een beetje stevig te maken, is namelijk plastic nodig in de vorm van laminaat. Dat is slecht afbreekbaar en kostbaar om te recyclen als het in papier is verwerkt.

Toch verspreiden bedrijven en instellingen jaarlijks bijna zestig miljoen papieren documenten, zoals bioscoop- en theaterkaartjes, groene verzekeringskaarten, stempelkaarten en afsprakenkaarten in de zorg. Die worden vaak als pdf verstuurd. Dan mag de klant ze zelf uitprinten. Ook zeer onvriendelijk voor ons milieu.

Papier moeten we dus vergeten als plastic alternatief. Alleen digitaal is de oplossing.

De digitale techniek van vandaag de dag kent veel voordelen, en biedt bedrijven kansen om aanzienlijk persoonlijker met klanten te communiceren en hen van hun papierwinkel af te helpen.

Tassen en passen niet meer van deze tijd

Voor de klanten van een verzekeringsintermediair heb ik met mijn bedrijf MyCardWallet alle groene kaarten kunnen omzetten naar een digitale versie door gebruik te maken van de bestaande app Wallet. Deze app is in het buitenland immens populair onder bedrijven, maar in Nederland nog vrij onbekend. Deze app zit standaard op de meeste smartphones (voor Android-toestellen onder de naam PassWallet) en kan gevuld worden met een op maat gemaakt loyaliteitssysteem.

Door slim gebruik te maken van de techniek die er al is, kan er flink op kosten worden bespaard. Met het digitaliseren ontlasten we het milieu en kan de steeds groter wordende digitale behoefte van de consument bevredigd worden.

Plastic passen en papieren kaarten passen niet meer bij deze tijd en schaden onze leefwereld simpelweg te veel. Ik vind dat we allemaal ons steentje moeten bijdragen aan een beter milieu. Als consument kun je de bedrijven waar jij een plastic pasje van hebt, benaderen en hun het verzoek doen om de pasjes digitaal te maken.

Overheid, scherp de regels voor plastic verder aan. Bedrijven, word wakker en maak gebruik van de digitale techniek die voor het oprapen ligt. Het milieu blij, de klant blij en minder administratieve rompslomp.

Fred Diepeveen is een van de oprichters van MyCardWallet

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.