Recensie Firewatch: Mooie boswandeling

Een game waarin je het grootste deel van de tijd door een bos wandelt – kan dat wat zijn? Nou en of. Firewatch is een ongewone game, maar weet de aandacht knap vast te houden.

Fijne sfeerbeelden vanuit zo'n typisch Amerikaans bos, vol naaldbomen, met bergen op de achtergrond en een mooie uitkijktoren, zetten de toon. Maar als je het spel begint zie je daar nog maar weinig van. Je krijgt een aantal keuzes voorgelegd, waarbij je ontdekt waarom hoofdpersoon Henry zijn zieke vrouw heeft verlaten en een baan als ‘brandwacht' in de droge bossen van Wyoming aanvaardt.

De sterke elementen van Firewatch zijn de sfeer en het scenario: het voelt gewoon fijn om door het bos te banjeren en de kleurenpracht van de natuur te ondergaan. Maar gaandeweg blijkt natuurlijk dat er wat aan de hand is. Dan krijgt het lopen door het woud een betekenis: je moet van de ene plek naar de andere om een bijl te vinden en daarmee obstakels uit de weg ruimen, zodat je naar een andere plaats kunt waar weer een opdracht wacht.

Puzzel in het bos

Eigenlijk ben je de hele tijd op jezelf aangewezen – en op Delilah. Zij is Henry's baas en onderhoudt via een portofoon contact met hem. Stukje voor stukje kun je de puzzel completeren van hetgeen zich in het bos heeft afgespeeld. Al spelend begrijp je ook meer van het leed dat zich tussen Henry en zijn vrouw heeft voltrokken. Prachtig gedoseerd wordt dat verhaal verteld, het zorgt ervoor dat je meer en meer sympathie krijgt voor de nieuwbakken brandwacht.

Screenshot Firewatch

Firewatch is meer een boek dan een game: het tempo ligt laag en hoewel je mooie beelden krijgt voorgeschoteld zit het verhaal vooral in je hoofd. Je gaat je steeds meer dingen afvragen over Henry, zijn vrouw, het mysterie in het bos. Dat is knap gedaan en in dat opzicht lijkt Firewatch wel op Lifeline, een game voor smartphones van alweer een tijdje terug waarbij je als speler een gestrande astronaut te hulp moest schieten. Weinig actie en daarom wordt dit soort games wel een first person experience genoemd, als variant op first person shooter.

Hier en daar heeft de game nog wel last van onvolkomenheden: een rots waar je zo doorheen kijkt. Maar het grootste bezwaar is de korte speelduur: na een uur of vijf ben je wel door het verhaal heen.

Het was een meeslepend verhaal, maar dan wel in een dun boekje. Ook al kost Firewatch 'maar' 20 euro, dat is toch wel een forse prijs voor zo'n korte ervaring – hoe mooi soms ook.

Firewatch voor Playstation 4 en pc. Ontwikkeld en uitgegeven door Campo Santo. Leeftijd 12+.