Startup van de week: Tinder voor kleding

In deze rubriek belichten we elke week een startup uit het Noorden met een vernieuwend idee. Deze week spreken we met Robin Balser (25) uit Groningen. Hij is de oprichter van DarpDecade, een winkel en een app om kleding te ruilen.

Het bekende probleem: je kledingkast puilt uit, maar toch wil je iets nieuws. Geld om iets moois te kopen heb je niet.

Wat is het verhaal achter DarpDecade?

 “Ik heb zelf al drieënhalf jaar geen nieuwe kleding gekocht, ik ruil alles.” Robin zit in zijn winkel aan de Steentilstraat in Groningen die op 15 maart geopend is. Op de achtergrond staan oude naaimachines, bokshandschoenen en een platenspeler in een kast. Toch draait het bij DarpDecade om kleding.

Op vrijdag en zaterdag kun je hier koffie drinken, op de banken hangen en tussen de kledingstukken snuffelen. Eén ding valt direct op: aan elk kledingstuk hangt een kaartje met een verhaal. Robin: “Dit is het betaalmiddel. Je mag de kleding gratis meenemen, maar dan moet je wel een kledingstuk terughangen met je eigen verhaal eraan. Zo weet de volgende die jouw kleding meeneemt waar het kledingstuk vandaan komt”.


Klik hier voor een grotere versie van de afbeelding.

Het verhaal van DarpDecade begint in 2013 in Talinn in Estland op een vintagemarkt. “Ik kon niks moois vinden, dus bestelde ik van mijn laatste geld een gin-tonic. Iemand liep langs in een hele mooie spijkerjas. Ik dacht: die moet ik hebben. Ik had geen geld om ‘m te kopen, dus ruilde ik het voor mijn drankje. De jongen was heel blij om te zien dat ik er zo blij van werd. Dit is voor mij het allerbelangrijkst, dat je er iemand blij mee maakt.”



De spijkerjas uit Talinn. Klik hier voor een grotere versie van de afbeelding.

Hoe werkt het?

Robin is DarpDecade begonnen met zijn partner Florian Wenzel. Inmiddels werken ze met zes mensen. DarpDecade bestaat niet alleen uit een winkel, maar ook uit een app die binnenkort te gebruiken is. “Het is net Tinder, maar dan voor je kledingkast”, zegt Robin.

In de app zie je een foto voorbijkomen, die je links of naar rechts schuift. Links is niet mooi, rechts wel. Wanneer jullie een foto van elkaar naar rechts hebben geschoven, ontstaat er een match. Als je een match hebt kun je met elkaar chatten en afspreken om elkaar te ontmoeten en de kledingstukken uit te wisselen.

Er staan al meer dan 500 foto’s in de app. In de app hoef je geen verhaal bij je kledingstuk te schrijven. Je hebt een eigen profiel, waardoor iedereen kan zien waar de kleding vandaan komt. “Door vreemden te ontmoeten creëer je juist samen weer een verhaal”, zegt Robin.

DarpeDecade is op dit moment bezig met het testen van de app door feedback te vragen op Facebook en door testgroepen te gebruiken. Robin: “Eigenlijk is de winkel een test voor de app. Alles wat we hier zien, nemen we mee”.

1 Minute Story | Robin Balser from Jonathan Doornenbal on Vimeo.

Wat zijn de voorwaarden?

De kledingstukken in de winkel en in de app hoeven niet aan veel voorwaarden te voldoen. Ze moeten er nog mooi uitzien en niet kapot zijn. “Je moet je bij elk kledingstuk afvragen: zou iemand dit dragen? De intentie moet zijn om iemand blij te maken”, zegt Robin.

Waarom is het handig?

“Gemiddeld wordt 40% van wat er in onze kast hangt niet gedragen. In jouw buurt wonen waarschijnlijk meerdere mensen met dezelfde maat en stijl als jij. Zij hebben waarschijnlijk ook kleding die niet gedragen wordt. Het is zonde om niets met die kleren te doen. Op deze manier heb je een oneindige kledingkast. Zie het als een mooi voorbeeld van de deeleconomie”, zegt Robin.

Robin heeft al veel verhalen bij de kledingstukken verzameld. “De mooiste? Het Gin-Tonic verhaal, haha. Nee, ik kan niet kiezen. Er zijn zoveel mooie verhalen. We hebben een shirt met een hart erop die een jongen van zijn vriendin kreeg toen hij in Groningen kwam wonen. Of het shirt van iemand van zijn opa uit Vietnam”, zegt Robin. Al deze verhalen worden gebundeld in een verzamelboek. Dit boek wordt tijdens de nacht van Kunst en Wetenschap op 6 juni gepresenteerd.

Wat is het verdienmodel?

DarpDecade heeft investeringen gekregen om de winkel te openen en de app te maken. De app zit nu nog in de testfase. Eenmaal actief, wordt geld verdiend door middel van advertenties. De gebruiker ziet tien foto’s en vervolgens een reclamefilmpje van maximaal vijf seconden. Gebruikers die de advertenties niet willen zien, kunnen en abonnement nemen.

Hoe ziet de toekomst eruit?

Ik verbind graag mensen met elkaar. Dit doe ik nu in Groningen, omdat ik hier heb gestudeerd en omdat we mensen hier enthousiast kunnen maken en een community kunnen starten. We gebruiken Groningen eigenlijk als test, we willen ook een winkel openen in Amsterdam en Berlijn.

 

  • Startups
Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.