'Vroemtones' maken elektro-auto's veiliger

Auto's kunnen ook te stil zijn. In sommige situaties zijn vrijwel geruisloze elektrische en hybride voertuigen twee keer zo vaak betrokken bij ongelukken als ronkende, traditionele wagens, blijkt uit Amerikaans onderzoek. Voetgangers en fietsers hebben geregeld te laat in de gaten dat er zo'n fluistermobiel aankomt. De oplossing: laat die heerlijk stille auto's kunstmatig een beetje kabaal maken. Voorzie ze van een soort ringtones: 'vroemtones' dus.

General Motors (GM) en de National Federation of the Blind werken in de Verenigde Staten al aan een veilige manier om fietser en voetgangers te waarschuwen voor naderende elektrische auto's en hybrides. Ze zoeken naarstig naar een geluid dat zo min mogelijk overlast veroorzaakt, maar toch doordringt tot het langzame verkeer. Zowel tot blinden en slechtzienden als tot wandelaars en fietsers zonder handicap. "Een goede alarmering is van belang voor alle voetgangers", stelt autoconcern GM.

Ook voor andere fabrikanten van geruisloze vierwielers proberen 'componisten' het ideale geluid voor de alarmering van het overige verkeer te ontwikkelen. Een optie is dat elektrische auto's bijvoorbeeld via luidsprekers in de bumper de overige verkeersdeelnemers in de toekomst attent maken op hun nadering. Uit de speakers zou een beschaafd motorgeluid kunnen komen, maar ook een gezellig muziekje of roofdierengebrul: 'vroemtones' in plaats van 'ringtones'.

Elmonet uit Eelde, importeur van de Think City, buigt zich eveneens over de risico's die aan de geruisloosheid van dit soort elektrische auto's kleven. Twintig van deze voertuigen die nu worden afgeleverd aan een groot bedrijf, krijgen een 'achteruitrijpiepje', zoals vrachtwagens hebben, meldt Elmonet-directeur Patrick Doornbos. De fabrikant van de Think City heeft voor zover hij weet zelf nog geen plannen de fluisterwagentjes van een geluidssignaal te voorzien. Toch denkt hij dat zo'n waarschuwingsgeluid in de toekomst tijdens het rijden in de stad een noodzaak zal zijn.

Doornbos stelt zijn klanten nu al voor het optionele 'achteruitrijpiepje' te nemen: "De investering is nihil (30 euro, red.), maar de veiligheidsvoordelen zijn duidelijk." Om de risico's in het verkeer zo veel mogelijk te beperken, lijkt het hem 'een goede ontwikkeling elektrische auto's tijdens stadsritten steeds geluid te laten maken'. Buiten de bebouwde kom kan zo'n signaal volgens Doornbos achterwege blijven. Onder meer het bandengeluid is dan zo duidelijk hoorbaar, dat het overige verkeer niet door de fluistermobielen wordt verrast.



Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.