De moestuinen zijn terug: hoe begin ik?

Het is 's ochtends al vroeger licht, de ruitenkrabber kan in het handschoenenvakje blijven en de zon laat zich vaker zien. De lente komt eraan! En dus is het ook weer tijd om te tuinieren. Vorig jaar waren de mini-moestuinen niet aan te slepen en dit voorjaar lijkt die trend zich door te zetten.

Zo kun je bij Albert Heijn weer sparen voor moestuinpotjes en staan de folders van tuincentra weer vol met kweekbakken, grond en zaden. Maar hoe is de rage eigenlijk te verklaren? En hoe zorg je er nou voor dat jouw moestuin een succes wordt? Vijf vragen, vijf antwoorden.

Is het hebben van een moestuin een hype of een blijvertje?
Albert Heijn gaf vorig jaar in een maand tijd 44 miljoen moestuinpotjes weg. Dit jaar zijn er naast de potjes ook items als grond en groeiboekjes te koop. Ook is er iedere week een aflevering van het Moestuintje Journaal. ,,Het schoolvoorbeeld van een supergeslaagde marketingcampagne'', zei hoogleraar Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen Koert van Ittersum vorig jaar tegen Dagblad van het Noorden. Een hype dus. Maar wel een lange, want de moestuintjes zijn al jaren in opkomst. Vorig jaar werd bekend dat tuincentra een trendbreuk zagen in hun omzetdaling dankzij de moestuinenrage. ,,Het wordt elk jaar iets meer'', zei Bram Brandsema van tuincentrum Omorika in Beilen toen in deze krant. Hij denkt niet dat moestuinen blijvertjes zijn. ,,Dit is een trend, die heus wel weer een keer ophoudt.''

Hoe is de populariteit van moestuinen te verklaren?
In de jaren waarin de mondiale economische crisis het hardste toesloeg, versnelde een beweging richting bewust leven. Steeds meer mensen willen verantwoord eten en leven. Zelf doen past daar perfect bij. Wie zijn eigen taart bakt, weet zeker dat er geen toegevoegde E-nummers in zitten. Wie zijn eigen groente verbouwt, is er van verzekerd dat er niet met gif op is gespoten. Hij weet precies waar zijn voedsel vandaan komt.

Waarom is Albert Heijn ingehaakt bij de rage?
Bewust leven is ondernemers geld gaan opleveren. Denk ook aan breiwinkels, biosupers, webwinkels met 'bewuste' mode. Marketingdeskundige Van Ittersum: ,,Dit is waar de maatschappij om vraagt. Verantwoord met de wereld om gaan. Natuurlijk gaat er bij Albert Heijn een commercieel belang achter schuil. Kinderen krijgen een voorkeur voor de winkel. Maar moet je het daarom afkeuren? Deze campagne kan meehelpen in het tot stand komen van een verandering in denken. Het is nou eenmaal belangrijk dat mensen leren wat wel en niet goed voor henzelf en hun planeet is.''

Ik wil ook een moestuin! Hoe begin ik?
Behalve sparen voor potjes bij de Albert Heijn, zou je ook een tuincentrum kunnen binnenlopen. Je vindt er stellages vol moestuinspullen, in alle soorten en maten. Wat je in ieder geval nodig hebt is een kweekbak, moestuingrond en zaden. Kies een goede plek om je moestuin neer te zetten. De ideale moestuin heeft ongeveer de halve dag zon en ligt op een beschutte plek. Begin met zaaien in het voorjaar, na de vorstperiode. Meestal is dat in maart. Gebruik je geen kweekbak? Maak dan voordat je gaat zaaien je tuingrond goed vlak, woel de aarde om, verwijder begroeiing en bedek de bovenste 10 centimeter met moestuingrond.

Nog tips?
Jawel. Gewassen die omhoog groeien zijn het makkelijkste om mee te beginnen. Sla bijvoorbeeld. Plant zaadjes twee of drie keer zo diep als het zaadje dik is. Geef meteen na het zaaien water, maar niet te veel. Bewaar zakjes met zaden droog, koel en luchtdicht. Sluit geopende zakjes met plakband of een paperclip. Prik zaden van peulvruchten aan met een naald. Ze nemen zo beter vocht op en het bevordert de opkomst. Sommige gewassen kunnen elkaar niet uitstaan en zijn 'slechte buren', kijk hier voor een overzicht.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.