Slecht beheer Amsterdam kost burger geld

Dat Amsterdam zijn financiën niet op orde heeft, kost de inwoners en ondernemers geld. Basistaken (zoals overboekingen) gaan vaak fout, rapportages zijn niet goed, besluiten vallen zonder genoeg informatie. Het is niet duidelijk wie waarvoor verantwoordelijk is ('eilandenrijk'), problemen worden niet opgelost en afspraken niet nagekomen. En de gemeenteraad heeft er niet goed genoeg op gelet.

Dat stelt een gemeentelijke enquêtecommissie in een maandag gepresenteerd rapport. Zij nam, op verzoek van de gemeenteraad, de al jaren durende financiële perikelen in de stad onder de loep. Conclusie: alle betrokken (ambtenaren, B&W en gemeenteraad) hebben steken laten vallen.

Binnen de gemeente gaat jaarlijks zo'n 6 miljard euro om. De periode 2002-2014 werd gekenmerkt door financiële missers. Er waren dubbele overboekingen, verkeerde uitbetalingen (188 miljoen in plaats van 1,88 miljoen), grote projecten liepen financieel uit de hand en burgers klaagden over wat er met hun belastinggeld gebeurde.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.