Supermarkten overtreden reclameregels kinderen

Zestien supermarkten en zeven voedselfabrikanten hebben de reclameregels voor kindermarketing overtreden. Het gaat onder meer om Plus, Dekamarkt, Coop, Hoogvliet en Spar, zo meldt voedselwaakhond foodwatch donderdag naar aanleiding van uitspraken van de Reclame Code Commissie, dat zelf nog niet naar buiten treedt omdat de beroepstermijn voor de betrokken partijen nog loopt.

Foodwatch had de procedures samen met de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding aangespannen. De zeven voedselfabrikanten adverteerden in strijd met de regels over kindermarketing van de Reclame Code Commissie voor te vette of zoete koekjes, snoep, hagelslag en chocoladerepen. De advertenties stonden in het gratis jeugdblad Tsjakka van de zestien supermarkten die lid zijn van de inkooporganisatie Superunie. Dat blad heeft een oplage van 2 miljoen.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.