Talpa sluit grote deal in China

Mediabedrijf Talpa heeft een grote televisiedeal gesloten met het Chinese mediaconcern Zhejiang Tangde. Daardoor worden ruim tweehonderd Talpaprogramma's ontwikkeld en geproduceerd voor China.

De eerste productie die in het kader van de nieuwe overeenkomst in China zal worden uitgezonden, is de dansshow Dance Dance Dance. Ook zijn de licentierechten verkocht voor productie en uitzending van het vijfde tot en met het achtste seizoen van The Voice of China.

Zhejiang Tangde betaalt 60 miljoen dollar voor The Voice en steekt daarnaast nog 50 miljoen dollar in de joint venture die de Talpaformats gaat ontwikkelen voor de lokale markt. Het Chinese bedrijf is actief als producent van film en drama en beursgenoteerd.

,,Ik ben ervan overtuigd dat we een geweldige zakenpartner hebben gevonden met wie we onze activiteiten in Groot-China en daarbuiten kunnen uitbreiden'', zegt Talpa-oprichter John de Mol. ,,De afgelopen jaren heeft het Chinese televisielandschap een metamorfose ondergaan en China beschikt nu over de capaciteit om grote shows te produceren.''

The Voice

Talpa is al een paar jaar actief in China. De Mol verkocht de internationale succesformule van de talentenjacht in 2012. Ook kregen Chinezen al andere Talpaformats te zien, zoals een Chinese versie van het tv-programma Ik hou van Holland.

The Voice is het internationale paradepaardje van Talpa, dat zich heeft gespecialiseerd in het bedenken en vervolgens aan de man brengen van formats voor tv-programma's. Er zijn al 65 lokale versies van de show uitgezonden in 180 landen. De talentenjacht heeft meer dan 500 miljoen kijkers en meer dan 55 miljoen Facebookfans.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.