Zevende baan Schiphol 'verre toekomstmuziek'

Een eventuele uitbreiding van Schiphol met een tweede aankomst- en vertrekhal en een zevende baan is ,,hele verre toekomstmuziek". Dat zegt een woordvoerder van de luchthaven in reactie op een artikel in De Telegraaf van vrijdag, waarin wordt gesuggereerd dat er een extra vliegveld komt in de Haarlemmermeer. Deze 'dependance West' tussen de A4 en de A5, met een zevende baan parallel aan de Kaagbaan en een nieuwe terminal, zou het centrale deel van Schiphol moeten ontlasten.

De mogelijkheid van zo'n uitbreiding wordt heel kort aangestipt in de Actieagenda Schiphol, een stuk van het ministerie van Infrastructuur en Milieu van eind april.

,,Over de invulling van de groei wordt uiteraard gesproken, maar die is afhankelijk van veel factoren en partijen", aldus de woordvoerder van Schiphol. Hij wijst erop dat de luchthaven zich voorlopig richt op de uitbreiding van de A-terminal, die in 2023 klaar zal zijn, en op verplaatsing van een deel van het luchtverkeer naar Lelystad. ,,Al het overige is heel ver weg en heel prematuur. Tot 2020 is de groei van Schiphol vastgelegd volgens concrete afspraken en criteria. Niemand weet wat er daarna gebeurt."

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.